Tuesday 21 July 2015

SALAM AIDIL FITRI 1436 H (NOSTALGIA LAMA MENGGAMIT KENANGAN)

Assalamualaikum wwt.

Salam seahtera dan salam syawal  1436 H

Suasana menyambut hali lebaran atau hari raya aidil fitri masih terasa. Justeru, pada kesempatan ini, saya ingin mengucapkan selamat hari raya aidil fitri, maaf zahir dan batin.

Pada hari raya tahun ini, sekali lagi saya menyambutnya di rumah mentua di Felda Jengka 11, Pahang. Ini bermakna sudah dua tahun berturut-turut saya menyambut 1 Syawal di sana. Sepatutnya saya menyambut 1 Syawal di rumah ibu saya di Felda Cini 1, Pahang, namun atas sebab-sebab tertentu saya terpaksa menyambutnya di rumah mentua. Namun begitu, suasananya tetap ceria dan meriah.  Bagi anak-anak saya, mereka lebih suka beraya di Jengka 11 kerana mereka sudah biasa berkunjung di rumah datuknya.

Nostalgia Pertama
Pada hari raya ke-2, barulah saya bergerak ke rumah ibu saya di Felda Cini 1, Pahang. Dalam perjalanan pulang, saya mengambil jalan melalui Bandar Maran dan menyusur ikut Kampung Bak-Bak, Maran dan singgah sebentar di kampung halaman saya iaitu di Kampung Belimbing. Nostalgia lama meggamit kenangan, kerana di sinilah tempat saya dilahirkan dan dibesarkan sebelum berpindah ke Felda Cini 1. Tidak banyak perubahan di kampung saya ini.  Sahabat-sahabat sepermainan banyak yang dah berhijrah ke luar mencari rezeki. Orang-orang tua yang rapat dengan saya dahulu sudah ramai yang meninggal dunia. Masih ingat dalam memori saya di mana tempat saya bermandi-manda di Sungai Pahang, sekolah rendah tempat saya belajar dan sebangainya. Saya hanya sempat berkunjung ke sebuah rumah sahaja kerana kesuntukan masa, tambahan pula anak kecil saya sudah meragam. Saya bertolak ke rumah ibu saya di Felda Cini 1. Hanya ibu saya yang mendiami rumah pusaka ini kerana ayah saya sudah lama meninggal dunia.

Nostalgia kedua
Pada hari raya ke-3, agenda diteruskan lagi. Kali ini saya ada satu pertemuan dengan bekas-bekas pelajar yang sama-sama bersekolah sejak dari Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5 di Sekolah Menengah Kebangsaan Paloh Hinai, Pekan, Pahang. Sebenarnya saya terputus hubungan dengan rakan-rakan lama ini hampir 32 tahun.  Bayangkanlah betapa lamanya masa berlalu. Sudah banyak nama dan rupa rakan-rakan yang pudar dalam memori ini. Saya terpaksa mengerah ingatan dan peristiwa masa lalu untuk mengenali rakan-rakan lama.  Suasana terharu bercampur gembira tergambar dari raut wajah masing-masing. Pelbagai cerita terkeluar sambil sesekali diselangi hilai tawa yang menghiburkan. Saya mengambil kesempatan meninjau tempat-tempat yang pernah menjadi kenangan dulu seperti di bilik asrama, bilik darjah dan padang sekolah. Acara pertemuan tersebut diisi dengan pertukaran hadiah dan cenderamata kenang-kenangan.

Masih sempat lagi merawat..
Saya diminta oleh adik saya untuk merawat anaknya yang sakit dalam perut. Dalam keriuhan suara anak-anak kecil (semua adik beradik bersama keluarga pulang), saya meruqyah anak saudara saya ini. Kasihan saya melihat keadaannnya yang kurus akibat sakit dalam perut dan banyak angin di dalam badannya. Dengan izin Allah, melalui teknik tolakan dari perut ke mulutnya, terkeluar muntah bersama ketulan darah. Masya-Allah...
Saya kira masih perlu lagi melalui proses pengubatan ruqyah agar penyakitnya sembuh dengan izin Allah.


Sekian sahaja coretan pada kali ini.

Sekali lagi...selamat hari raya aidil fitri, maaf zahir dan batin.

No comments: