Wednesday 15 July 2015

MERAWAT SAKIT TENAT

Assalamu’alaikum wwt.

Kisah ini berlaku dalam bulan Ramadan baru-baru ini.

Petang Ahad itu, saya menghadiri majlis jamuan berbuka puasa bersama ahli-ahli Persatuan Seni Silat Seri Pendeta Alam Langkah Tiga Kelantan, Malaysia (SPALTKM) cawangan Negeri Pahang. Majlis itu diadakan di gelanggang utama yang bertempat di kampung Gintong, Jerantut, Pahang.

Selesai berbuka puasa, saya berborak-borak sebentar sementara menanti waktu Isyak. Banyak hal yang dibicarakan, maklumlah saya ini bukanlah kerap sangat turun ke gelanggang silat. Sedikit sebanyak majlis seumpama ini dapat mengeratkan tali silaturrahim sesama ahli. Tiba-tiba ada satu mesej masuk di dalam telefon bimbit saya dan ternyata ada hal penting yang perlu saya bantu. Sebenarnya mesej tersebut daripada isteri saya yang mengatakan bahawa ada orang yang sangat berhajat meminta pertolongan saya bagi berikhtiar merawat ayahnya yang sakit tenat. Sakit tenat? Dalam fikiran saya, kalau sakit tenat bawalah segera ke hospital.

Saya meminta izin daripada rakan-rakan untuk beredar segera demi memenuhi hajat orang tersebut.  Sesampainya saya di rumah, isteri mengatakan bahawa orang itu akan datang mengambil saya untuk dibawa ke Jengka 12. “Tak apalah, jika itu hajatnya apa boleh buat”, ujar saya perlahan sambil menunggu kedatangan orang tersebut. Ketika itu jam hampir menunjukkan pukul sebelas malam. Paling tidak proses rawatan ini memakan masa yang lama.  Letih memanglah letih, tetapi amanah ilmu Perubatan Islam terpaksa saya pikul.

Tidak berapa lama kemudian terdengar bunyi kereta dan diikuti dengan suara orang memberi salam. Ternyata itulah orangnya yang akan membawa saya merawat bapanya yang sakit tenat itu. Sepanjang perjalanan menuju ke rumahnya, saya bertanyakan sedikit sebanyak latar belakang penyakit bapanya. Secara ringkasnya, bapanya sudah terlantar sakit salam masa yang agak lama. Saya dikhabrkan juga bahawa ayahnya memang ada menuntut beberapa ilmu kebatinan dan ini tidak menghairankan saya kerana memang lumrah orang Melayu suka menuntut ilmu kebatinan. Bukanlah saya mengatakan salah menuntut ilmu sebegini, tetapi bimbang takut tersalah tuntut maka akibatnya akan dirasai ketika usia tua dan hampir menemui ajal (susah untuk mati). Wallahu’aklam..hanya Tuhan saja yang tahu. Anaknya tidak tahu banyak sangat fasal ilmu yang dituntut oleh bapanya itu, sekadar apa yang diberitahu secara ringkas sahaja. Apa yang anaknya perasan, bapanya itu memang kuat bekerja dan tidak mengenal erti penat ketika masa sihatnya. Sudah ramai juga orang yang berikhtiar merawat bapanya tetapi Allah belum mengizinkan untuk sembuh. Bapanya akan tahu setakat mana kemampuan (ilmu) orang yang merawatnya. Malah bapanya juga tahu jika ada orang yang akan datang merawatnya.

Sesampainya saya di rumahnya, kelihatan sekujur tubuh tua yang terbaring lemah. Ternyata si pesakit tidak bermaya untuk bergerak. Tersentuh hati saya melihat keadaannya. Saya menuntunnya mengucapkan dua kalimah syahadah, istighfar dan selawat atas nabi. Memohon kepada Allah agar diampuni segala dosa-dosa yang lalu dan mengharapkan kesembuhan. Tidak lupa juga, saya menyuruhnya mengikut saya mengucapkan “Ikrar Pemutus Saka”. Maksudnya, jika mana-mana ada amalannya selama ini yang mengundang kehadiran jin saka, maka terputuslah ikatan dan perjanjian selama ini. Memohon kepada Allah agar saka itu akan pergi buat selama-lamanya dan tidak kembali lagi kepad si pesakit dan mana-mana manusia sekalipun. Jikalau jin saka itu degil atau engkar, maka jin-jin tersebut akan diazab oleh Allah dan menerima siksaan yang pedih.

Proses ruqyah syariah dimulakan dengan bacaan surah al-Fatihan dan diikuti dengan rangkaian potongan ayat-ayat suci al-Quran. Pesakit kelihatan sedikit terkesan dan sesekali tangannya menepis tangan saya. Saya tetap meneruskan ruqyah sambil mengharapkan pertolongan Allah sama ada menyembuhkannya atau sebaliknya menurut kehendakNya. Proses rawatan diakhiri dengan teknik menarik paksa penyakit dan gangguan jin-jin (jika ada di dalam tubuhnya atau yang mengganggunya). Teknik menarik menggunakan kain saya lakukan yang bermula di bahagian dadanya dan menarik sehingga ke pergelangan kaki. Tiga kali proses tersebut saya lakukan dan ternyata pesakit sedikit letih.

Jam hampir menunjukkan pukul satu pagi dan saya memberhentikan dahulu proses rawatan. Kasihan saya melihat kesengsaraan pesakit tersebut. Pesakit seolah-olah tidak mahu memandang muka saya dan kelihatan air mata mengalir dipelupuk matanya. Saya dihantar pulang oleh anaknya dan membuat temu janji akan mengambil saya untuk rawatan ulangan sakit ayahnya pada hari selasa.

Saya menunggu juga pada hari selasa itu, tetapi tiada pun panggilan yang diterima. Mungkin ada hal agaknya, fikir saya.

Pada petang Rabu ketika saya membeli bahan-bahan keprluan dapur, saya disapa oleh seorang pakcik yang tinggal di Jengka 12. Dalam perbualan singkat itu tiba-tiba terpacul ungkapan yang tidak disangka-sangka daripada mulutnya mengatakan bahawa ada orang meninggal dunia di Jengka 12 pada hari Isnin. MasyaAllah, Ternyata orang yang dimaksudkan itu ialah si pesakit yang saya rawat pada hari Ahad malamnya.  Subhanallah...

Sesungguhnya ajal maut di tangan Tuhan..

Sekian sahaja coretan pengalaman daripada saya.
Jumpa lagi.


No comments: