Wednesday 22 July 2015

BAHANA ILMU HITAM ATAU SIHIR

Assalamu’alaikum wwt..

Ada satu peristiwa yang masih terpahat dalam memori saya yang tidak akan saya lupa sampai bila-bila. Kalau tidak silap saya, kisah ini terjadi pada tahun 2013, namun ketika itu tidak sampai hati untuk saya menceritakan kepada umum. Apa yang hendak saya kongsikan di sini ialah betapa kejamnya perbuatan seseorang yang sanggup mengkhianati rakannya sendiri dengan menggunakan ilmu hitam atau sihir. Nama dan tempatnya biarlah saya rahsiakan kerana kejadiannya mengaibkan. Kisah ini berkisar akan perbuatan mengenakan ilmu hitam atau sihir kepada keluarga pesakit. Si penyihir yang saya namakan A telah mengenakan sihir kepada rakan sekerja perempuan yang telah bersuami. Akibat serangan sihir ini, hubungan suami isteri pesakit sentiasa bermasalah dan hampir-hampir berlaku perceraian. Akhirnya  si isteri telah berhenti kerja dan membantu perniagaan suaminya. Namun mesej yang hendak saya sampaikan ialah kita hendaklah menjauhi ilmu hitam dan kita hendaklah bersikap tabah dalam menempuh ujian hidup bahana ilmu hitam.

Meruqyah Pesakit

Pada suatu hari saya mendapat panggilan telefon daripada seseorang yang saya kenali yang juga berjiran dengan tempat kediaman saya di Bandar Jengka. Dia berhajat untuk mendapatkan pertolongan saya dalam usaha mengubati penyakit dirinya dan terutama sekali isterinya. Sayapun berkunjung ke rumahnya dan sebelum proses merawat, sedikit sesi soal selidik saya lakukan untuk memahami permasalahan mereka secara sepintas lalu. Saya kira agak berat juga masalah mereka dan saya hanya berserah kepada Allah. Rumah tangga yang dibina sekian lama dan dikurniakan dua orang cahaya mata telah  bergolak akibat gangguan ilmu hitam.

Seperti biasa, saya meminta sepasang suami isteri tersebut mengucapkan ikrar pemutus sihir dengan sepenuh hati dan memohon kepada Allah agar diberi pertolongan. Saya mulakan proses ruqyah dengan surah al-Fatihan dan diikuti dengan ayat-ayat suci al-Quran yang terpilih. Dengan izin Allah, isterinya telah bereaksi dan muntah. Saya juga memeriksa di setiap bilik dan ruang di dalam rumahnya sambil membaca doa-doa pengusir syaitan.

Pada hari yang lain pula, sekali lagi saya dijemput ke rumahnya untuk rawatan ulangan kali kedua. Kali ini saya tidak memberi ruang kepada gangguan (jin) untuk berdolak-dalik lagi. Dengan izin Allah, saya memerintahkan gangguan (jin) yang berada di dalam badan pesakit untuk mengeluarkan semua barangan sihir yang terdapat dalam badan pesakit. Kelihatan, tangan si pesakit membuat gerakan seolah-olah menarik sesuatu dari beberapa bahagian tertentu dari badannya. Saya juga memberi amaran supaya gangguan (jin) tersebut segera keluar dan tidak kembali lagi kepada pesakit. Sejauh mana jin tersebut mematuhi arahan saya itu, hanya Allah jua yang mengetahui. Hal ini kerana, mungkin jin pengganggu itu telah keluar tetapi tidak mustahil ada lagi jin lain yang mengambil alih tempatnya. Pergerakan keluar dan masuk jin ke dalam badan manusia tidaklah dapat dilihat dengan mata kasar manusia. Sebab itulah para perawat tidak boleh mendabik dada kononya dia telah berjaya mengusir keluar jin.

Memerangkap Si Penyihir

Selang beberapa lama masa berlalu, satu strategi telah diatur untuk menyelesaikan masalah ini daripada berlarutan. Si suami telah menghubungi keluarga A  supaya datang bersemuka dengan kedua-dua belah pihak bagi mendengar sendiri pengakuan daripada mulut A. Pada hari yang dipilih itu, A sebenarnya bercuti di luar negara dan saya bersama-sama kedua-dua pihak keluarga tersebut telah menunggu kepulangan A.

Seperti dijangka, setelah diasak dengan pelbagai soalan dan beberapa bukti, akhirnya A mengakui telah melakukan perbuatan yang diluar batasan kepada isteri sahabat saya ini. Astagfirullahal ‘azim... Apa yang mengagumkan saya ialah, kesabaran tinggi yang dimiliki oleh sahabat saya itu. Sebelum itu, dia telah memohon kepada Allah agar mengurniakan kesabaran dan dapat menerima apa sahaja berita yang bakal didengar. Semoga Allah menolongnya dan memberinya kekuatan.

Nasihat saya,
Berhati-hatilah dalam setiap tindakan. Jangan sampai kita terkena musibah ilmu hitam atau sihir. Kalau bukan terkena kepada kita, mungkin terkena kepada isteri atau anak-anak kita. Ingat...sihir tidak mengenal sesiapa. Bujur lalu, melintang patah. Cegah sebelum parah.

Sekian coretan daripada hamba yang fakir..


No comments: