Friday 24 July 2015

BENDA BERGERAK DALAM BADAN

Assalamu'alaikum wwt..

Kisah kali ini berkisar tentang penyakit misteri yang dialami oleh seorang wanita. Penyakit yang dideritainya sudah agak lama dan puas berubat katanya, namun takdir Allah telah tersurat bahawa penyakitnya agak lambat sembuh. Tentu ada hikmah disebaliknya. Kisah ini masih baru lagi berlaku iaitu selepas saya pulang berhari raya aidil fitri baru-baru ini.

Kisahnya begini,

Ada seorang pesakit dari Bandar Jengka telah datang berjumpa saya untuk mendapatkan rawatan akan penyakit misteri yang dialaminya. Pesakit ini seorang wanita yang berstatus janda dan merupakan anak seorang yang terkenal di Bandar Jengka. Pada mula bicaranya, beliau tidak tahupun akan adanya perawat yang mengamalkan kaedah pengubatan Islam di Bandar Jengka ini. Beliau hanya tahu apabila ada orang yang menyarankanya supaya datang berjumpa saya. Dalam bidang rawatan pengubatan Islam ini, saya mengambil sikap tidak menonjolkan diri. Tiada papan tanda dan tiada kad nama yang mempromosikan akan khidmat saya ini. Sebab itulah ada orang terdekat yang tidak tahu akan rawatan Islam yang saya jalankan.  Lagipun saya mempunyai kerja tetap dan khidmat rawatan Islam ini hanya sampingan sahaja dan merawat jika ada kelapangan masa.

Berbalik kepada kisah pesakit wanita tadi,
Dalam penceritaannya kepada saya, beliau mengatakan bahawa dia selalu sakit-sakit badan selepas waktu asar dan berlarutan dalam waktu yang lama. Kata beliau lagi bahawa ada semacam ‘benda’ yang tidak diketahui bentuknya yang bergerak-gerak di dalam badannya. ‘Benda’ tersebut selalu bergerak di sekitar perut, bahu dan di bahagian belakang badan. Beliau perasan bahawa sakitnya akan tiba apabila kakinya terasa sejuk selepas waktu asar dan selepas itu bermulalah sakitnya. Apabila sakitnya datang, beliau berasa sungguh tidak selesa kerana kerap sendawa mengeluarkan angin yang banyak di dalam badan. Kadang-kala tidurnya tidak lena dan terasa nak demam. Bahkan beliau mengatakan bahawa beliau kerap bermimpi yang menakutkan dan berada di tempat kotor.

Saya bertanyakannya sama ada beliau telah mendapatkan rawatan di hospital dan berjumpa dengan doktor pakar. Dengan perasaan hampa, beliau mengatakan bahawa sudah puas mendapatkan rawatan dan pemeriksaan namun doktor mendapati beliau tidak mengalami sebarang sakit. Dalam hati saya sudah mengagak bahawa pasti ada sesuatu yang tidak kena dan berkemungkinan sakit beliau ini angkara perbuatan jahat jin. Saya tidak berani menuduh bahawa sakit tersebut angkara perbuatan jin, namun melalui tanda-tanda sakit tersebut berkemungkinan besar ada campur tangan jin. Wallahu’aklam..

Seperti biasa, saya bacakan doa-doa ruqyah ringkas kepada air. Kombinasi ayat-ayat tersebut terdiri daripada Surah AlFatihah, AyatulKursi, Surah Al Ikhlas, Surah Al Falaq dan Surah Annas. Jikalau kita yakin, memadailah kombinasi surah-surah ini sahaja yang perlu kita amalkan. Saya lihat pesakit tersandar keletihan di kerusi. Langkah seterusnya ialah, saya menyuruh pesakit mengikut saya membaca ikrar pemutus saka dan ikrar pemutus sihir. Lafaz ikrar tersebut diucapkan dengan suara yang agak berat oleh pesakit tersebut.

Gambar hiasan : Letih dan penat

Seterusnya, saya lanjutkan pula dengan bacaan ruqyah Nabawiyah yang saya terima daripada Al-Fadhil Syeikh Muhamad Rajab Akmal bin Abdul Halim AlIdrisi sambil tangan saya sesekali diletakkan di atas kepalanya. Pesakit terus sendawa angin tetapi tidak sampai muntah. Pesakit mengatakan bahawa ada sesuatu benda yang tersekat di kerongkongya tetapi tidak mahu keluar. Lanjutnya lagi,  ‘benda’ atau gangguan di dalam badannya terasa bergerak turun ke kaki dan kakinya terasa kebas terutama di sebelah kiri. Pesakit masih lagi kelihatan tidak bermaya.

Seperti biasa, saya akhiri rawatan dengan memohon kepada Allah agar mengizinkan saya menarik keluar semua penyakit dan punca penyakit yang zahir dan yang batin termasuk gangguan jin.

Pada malamnya, pesakit menelefon saya mengatakan ada perubahan mendadak pada dirinya. Terasa perutnya semakin sakit dan tekanan darahnya naik mendadak. Saya kira, ini adalah simpton tindak balas dan menyuruhnya bertahan sambil terus meminum air yang telah saya doakan. Mudah-mudahan sakit beliau segera sembuh. Insya Allah...

Sekian sahaja coretan buat kali ini...


No comments: