Saturday 25 July 2015

TEKANAN DARAH TINGGI MENDADAK

Assalamu’alaikum wwt..

Penceritaan melalui pengalaman lebih mudah diterjemahkan ke dalam penulisan. Hal ini kerana, kita merasai dan menjiwai sendiri akan kisah-kisah tersebut. Inilah yang saya cuba terapkan di dalam penulisan blog ini. Saya bukanlah wartawan hebat untuk mengungkapkan kisah-kisah tersebut. Namun, saya berlatih menulis sedikit demi sedikit. Melalui cara ini, dapat membantu saya berkongsi paparan artikel demi tatapan semua. Saya menulis bukan kerana nama.

Masih ingatkah lagi akan kisah saya yang terdahulu, iaitu kisah mengenai seorang wanita yang mengalami penyakit misteri? Sebenarnya kisah ini adalah lanjutan daripada kisah wanita tersebut.

Dalam tulisan yang lepas saya membicarakan tentang seorang wanita yang selalu merasakan ada benda yang bergerak-gerak di dalam badannya. Saya ada mengingatkan kepada beliau bahawa, penyakitnya itu ada harapan untuk sembuh tetapi haruslah kerap membuat rawatan ulangan. Maksud saya, jika sekali berubat sahaja terus mengharapkan kesembuhan yang total, mana mungkin boleh berlaku? Pesakit yang mengalami penyakit yang teruk dan memakan masa yang lama perlu mendapatkan rawatan secara berkala atau berulang-kali sehinggalah benar-benar sembuh dengan izin Allah. Dalam hal ini, pesakit perlulah sabar kerana orang tua-tua pernah berkata “penyakit datang seperti ribut, hendak sembuh seperti semut”. Faham-fahamkanlah.

Pada petang Rabu, sekali lagi pesakit wanita itu datang semula ke rumah saya untuk mendapatkan rawatan ulangan. Kali ini, dia membawa bersama bapanya untuk membuat rawatan. Bapanya seorang usahawan yang terkenal di Bandar Jengka. Sebut sahaja namanya, saya rasa semua orang Jengka tahu. Namun biarlah saya merahsiakan namanya. Fokus bicara pada ini ialah mengenai penyakit bapanya itu.

Bual Bicara Penyakit

Bapa pesakit wanita itu saya namakan Datok J begitu peramah dalam bicara. Ada-ada sahaja cerita yang keluar daripada mulutnya yang berkaitan dengan penyakit yang dideritai selama ini. Beliau nampaknya begitu menitikberatkan kesihatan dan sanggup berhabis wang dan tenaga untuk mendapatkan penyembuhan. Sebut sahaja pusat rawatan atau tokoh-tokoh yang yang pandai merawat, nescaya beliau akan mengungjunginya. Bahkan beliau pernah mendapatkan rawatan sehingga ke Kemboja dan Selatan Thailand katanya. Pernah dibacakan surah-surah tertentu oleh pelajar pondok agama di sana untuk bermohon kesembuhan penyakitnya itu. Namun sehingga kini kesihatan yang dicari belum ditemui.


Tekanan Darah Tinggi
Menurut Datok J, pemeriksaan moden yang dilalui di hospital tidak dapat menemui punca penyakit itu. Pernah tekanan darahnya naik mendadak sehingga membingungkan dirinya sedangkan beliau tiada penyakit darah tinggi.  Begitu juga bacaan gula di dalam darahnya juga ada kalannya meningkat, sedangkan beliau tiada penyakit kencing manis sebelum ini. Kalau begitu simptonnya, nampaknya ada sesuatu yang tidak kena dan perlu kepada perawatan pengubatan Islam. Mungkin dengan izin Allah, bacaan ruqyah yang bersanad hingga kepada Rasulullah saw dapat merungkai punca penyakit tersebut. InsyaAllah..



Ikrar Pemutus dan Meruqyah

Kalau saya melayannnya berbicara, mungkin proses perawatan akan mengambil masa yang lama. Jadi, saya potong ceritanya dan menyuruhnya duduk berlunjur bersama dengan anaknya itu. Sebelum bacaan ruqyah saya alunkan, terlebih dahulu saya menuntunnya membaca ikrar pemutus saka dan pemutus sihir. Bacaan mereka tesekat-sekat dan sesekali kelihatan gementar. Saya lanjutkan dengan bacaan ruqyah Nabawiyah dan sesekali tangan saya tempelkan di bahagian belakang dan kepala pesakit. Point-point tertentu saya tekan dan kelihatan ada reaksi. Bahang panas terasa mengalir di tangan saya dan anak Datok J kelihatan gelisah sambil sendawa tidak berhenti-henti. Kelihatan peluh memercik keluar dari badan kedua-duanya. Saya tidak menghiraukan semua itu dan terus membacakan ayat-ayat ruqyah sambil diselangi dengan arahan supaya jika ada jin yang mengganggu pesakit ini, maka ‘mereka’ wajib keluar. Jikalau ‘mereka’ degil dan ingkar, maka siksa Allah amat pedih.

Setelah set bacaan ruqyah selesai, saya menyuruh pesakit duduk berlunjur dan melakukan teknik menarik keluar penyakit dan punca penyakit. Nampaknya, masih ada gangguan (jin) yang berdegil. Hal ini jelas apabila saya menekan sedikit kuku ibu jari pesakit, kelihatan pesakit mengeliat kesakitan terutama di kaki kiri.  Saya tersenyum, kerana yakin Allah akan membantu saya mengeluarkan gangguan (jin) tersebut. Cukuplah sesi rawatan untuk kali ini.

Dalam perbualan selanjutnya, rupa-rupanya sakit yang dideritai oleh mereka juga hampir semua dideritai oleh ahli keluarga mereka yang lain. Senang cerita, sakit yang hampir sama dan simpton yang hampir sama.  Nampaknya satu keluar perlu diruqyah. Wallahu’aklam...

Sekian dahulu coretan daripada hamba yang fakir ini..
Semoga berjumpa lagi.

HP: 01132280112

No comments: