Thursday 17 April 2014

BEKAM



Assalamu’alaikum wwt.
Tulisan kali ini berkisar tentang amalan bekam atau hijamah. Ikutilah info secara ringkas mengenai bekam ini...

 
Bekam Sunnah

Apa itu Bekam atau Hijamah?
Membekam menurut Kamus Dewan Edisi Empat merupakan perbuatan mengeluarkan darah kotor daripada badan seseorang dengan cara membedah sedikit pada kepala atau belakang badan dan menghisap darah kotor dengan tanduk atau cawan panas yang ditelungkupkan pada tempat yang telah dibedah itu. Tukang bekam dipanggil pembekam atau hajim. Istilah pembekam adalah homonim yang membawa maksud: orang yang melakukan kerja membekam; atau alat untuk membekam. Istilah bahasa Inggeris yang setara dengan bekam ialah cupping.

Jelaslah bahawa bekam ialah mengeluarkan darah dari kulit dengan cara menghisap (vacuum), kemudian melakukan sayatan nipis (hirisan) atau tusukan jarum halus pada permukaan kulit, kemudian disedut lagi agar darah boleh keluar dan menimbulkan kesembuhan dengan izin Allah.

Proses Bekam:
Prosese pengubatan bekam mempunyai 3 peringkat iaitu:
1.      Penyedutan
2.      Penyayatan
3.      Pengeluaran darah

Sejarah Bekam
Ada pendapat yang menyatakan penggunaan bekam pertama kali oleh manusia ialah pada zaman Nabi Lut a.s. Kaum Nabi Luts a.s apabila ada orang asing lalu di kawasan mereka, mereka akan melempari kepala orang itu dengan batu sehingga mengalirkan darah. Selepas itu mereka akan mendatangi orang tersebut dengan meminta bayaran daripadanya sebagai upah atas darah kotor yang mereka keluarkan. Ini membuktikan penggunaan bekam sebagai cara pengubatan telah digunakan sejak zaman itu sehingga zaman Rasulullah s.a.w dan pada masa kini.

Buku karangan Syihab Al-Badri Yasin yang bertajuk Al-Hijamah Sunnah Nabawiyah wa Mu’jizah Thoyyibah telah menyenaraikan himpunan beberapa hadis Nabi Muhammmad s.a.w mengenai saranan berbekam ini.

Hadis-hadis Nabi berkaitan bekam:

Pertama:
Hadis riwayat Ahmad, Abu Daud dan Al- Baihaqi: “ Hari yang baik untuk kamu berbekam padanya ialah 17, 19 dan 21”. Dan sabda Baginda seterusnya : Aku tidak lalui pada malaikat-malaikat (yang ditermui) pada malam aku diisra’lam kecuali mereka mengatakan “Hendaklah kamu berbekam wahai Muhammad”.

Kedua:
Hadis riwayat Bukhari : “Penyembuhan itu terdapat pada tiga hal, minum madu, torehan alat bekam, al-khayy (bakar dengan api) sesungguhnya aku melarang umatku dari khayy.”

Ketiga:
Hadis riwayat At-Tabarani : “ Hendaklah kamu semua melakukan pengubatan dengan bekam di Qomahduah (satu titik di belakang kepala) kerana sesungguhnya hal itu merupakan ubat bagi 72 jenis penyakit.”

Pendapat Pakar tentang Bekam
 
Darah bertoksin

Seorang ahli bekam dari California, Amerika Syarikat, Dr. Michael Reed Gach dalam bukunya, Potent Point: A guide to Self Care For Common Ailments, terpaksa akur dengan kehebatan rawatan perubatan bekam yang menjadi penawar kepada pelbagai penyakit.  Lantas beliau menyarankan agar kaedah bekam diterapkan di dalam kehidupan seharian di barat, setelah melakukan pelbagai kajian saintifik mengenai bekam dan terbukti keajaiban rawatan ini yang tiada tolok bandingnya.

Begitu juga dengan penelitian yang dilakukan oleh Kohler D (1990) sehingga diterbitkannya buku yang berjudul The Connective Tissue as The Physical Medium for Conduction of Healing Energy in Cupping Therapeutic Methode.

Manfaat Bekam
Manfaat dan kelebihan bekam menurut pengamal perubatan ini, antaranya ialah:
1.      Dapat mengamalkan sunnah Rasulullah s.a.w
2.      Meningkatkan daya tahan tubuh badan
3.      Mencuci darah
4.      Dapat mengatasi kemalasan dan kelesuan
5.      Sangat berkesan mengatasi racun (toksin dalam badan)
6.      Bermanfaat mengatasi luka-luka berdarah
7.      Mengatasi gangguan tekanan darah
8.      Dapat mengatasi sakit kepala dan sakit gigi
9.      Merawat pelbagai jenis penyakit yang tidak boleh diubati dengan kaedah rawatan moden.

Kesimpulan
Pengamal bekam turut perlu untuk memantapkan diri dengan  amalan pendinding diri seperti AyatulKursi, doa dan sentias berselawat ke atas  Nabi, membaca surah Al-Ikhlas, surah Al-Falaq dan surah An-Nas.  Ini semuanya perlu kerana dikatakan bekam bukan sahaja mampu menyembuhkan racun atau toksik di dalam badan tetapi juga sihir. Insya Allah..

MARILAH BERBEKAM SEBAGAI SATU USAHA PENGUBATAN SUNNAH...

No comments: