Monday 3 August 2015

GATAL- GATAL SATU BADAN

Assalamu’alaikum wwt.
Pembaca yang dihormati,

Penyakit ada banyak jenis penyakit. Hal ini memang menjadi lumrah dalam kehidupan ini. Sakit yang menimpa kepada manusia ada hikmahnya yang tersendiri. Yakinlah, bahawa setiap penyakit yang Allah turunkan, pasti ada penawarnya. Setiap manusia pasti ada merasai sakit sama ada sakit jasmani atau sakit rohani atau sakit akibat gangguan jin. Sakit yang menimpa manusai tidak mengenal siapa, walaupun orang itu hidup dalam persekitaran kesihatan dan perubatan. Inilah yang saya cuba coretkan dalam tulisan pada kali ini.

Pada suatu hari, saya ada menerima panggilan daripada sahabat saya yang mengatakan rakan kepada isterinya sakit gatal-gatal satu badan.  Isteri rakan saya itu bertugas sebagai jururawat di Hospital Jengka. Melalui perbualan ringkas itu, orang yang sakit itu hendak datang mendapatkan rawatan pada petang itu juga. Saya memaklumkan kepadanya bahawa petang itu saya sibuk dan memintanya datang pada waktu malam selepas solat Isyak.

Pada malam itu, datanglah pesakit itu ke rumah saya. Pesakit itu bertugas sebagai jururawat di Hospital Jengka. Dia menceritakan bahawa dia telah terkena sakit gatal-gatal satu badan. Sakit gatalnya itu luar biasa kerana sudah puas makan ubat dan berpantang makan, namun sakit gatal badannya itu tidak kunjung sembuh. Jika mengikut logiknya, setelah makan ubat dan berpantang makan, nescaya sembuhlah sakit tersebut. Tambahan pula, beliau sudah tentu lebih arif tentang hal-hal ubat dan cara rawatan. Namun, kita harus melihat pula punca sakit itu dari sudut yang  lain pula. Pasti ada penyebabnya yang tersendiri dan berkemungkinan sakit itu ada campur tangan gangguan jin. Wallahu’aklam..

Gambar hiasan : Gatal yang kerap digaru

Saya mulakan proses rawatan dengan mendoakan pada air terlebih dahulu. Setelah itu, barulah saya meruqyahnya dengan ‘Ruqyah Nabawiyah’ sambil bermohon di dalam hati agar Allah memberikan kesembuhan. Sepanjang proses ruqyah tersebut, saya lihat pesakit itu tidak senang duduk dan berusaha sedaya upaya menahan gatal-gatal di badannya. Mungkin pesakit itu malu untuk menggaru badannya yang gatal di hadapan saya. Kasihan saya melihat keadaanya ketika itu. Kepalanya saya pegang dengan tangan kanan sambil memakrifatkan mencabut sakitnya itu. Begitu juga pada bahagian belakang badannya yang telah saya tutup dengan kain tebal, saya mengisyaratkan menghancurkan sakit-sakit badannya. Saya teringat pesanan guru saya iaitu Ustaz Haron Din, agar mengulangi bacaan akhir surah Al Hasy (Lauzanzalna...) beberapa kali.  Ayat ini dengan izin Allah dapat menghancurkan segala jenis gangguan sama ada yang zahir mahupun yang batin. Begitu juga dengan ayat penawar bisa iaitu Bismillah Tujuh dan Bismillah Lima. Dengan izin Allah, keberkatan ayat-ayat ini dapat menawarkan segala jenis bisa-bisa dan gatal-gatal.

Seperti biasa, saya akhiri proses ruqyah dengan teknik menarik keluar penyakit dan punca penyakit. Saya lihat pesakit sedikit letih dan terasa kebas-kebas pada bahagian hujung kakinya.

Saya mengajarnya amalan membenteng diri dengan ayat-ayat Muawizat iaitu, Surah Al-Ikhlas, Surah Al-Falaq dan Surah Annas. Amalan ini walaupun ringkas, tetapi sangat besar manfaatnya. Amalan ini ada petuanya yang perlu dilakukan. Saya berpesan kepada pesakit itu agar beramal dengan istiqamah selepas solat Subuh, Maghrib dan sebelum tidur. Tidak lupa juga, saya mendoakan pada bedak sejuk untuk dicampur dengan air yang telah didoakan untuk di sapu pada bahagian badan yang gatal.

Semoga sakitnya sembuh dengan izin Allah..
Sekian, jumpa lagi.

Semuanya terjadi dengan izin Allah.


HP: 01132280112

No comments: