Tuesday 25 August 2015

PELESIT TIDAK BERTUAN

Nampaknya ada banyak gelaran bagi jin atau hantu. Salah satu gelaran tersebut ialah ‘Pelesit’. Umum mengetahui bahawa keberadaan jin pelesit ini memang terkenal dalam kalangan masyarakat Melayu. Orang tua dulu-dulu ada yang membela jin pelesit ini bagi kegunaan tertentukhususnya bagi wanita. Seiring dengan arus permodenan, khidmat jin pelesit tidak mahu digunakan lagi. Waris-waris yang ada pun sudah takut untuk berkawan dengan jin pelesit ini. Apabila pelesit ini tidak bertuan, maka dia akan mencari sesiapa sahaja yang dirasakan berkenan di hatinya. Hal inilah yang menjadi fokus dalam post kali ini.

Sedikit Info tentang Pelesit

Menurut maklumat dalam wikipedia.org., hantu pelesit adalah sejenis makhluk halus yang dipelihara oleh manusia. Pelesit ini perlu diberi makanan menurut tempoh tertentu, biasanya dengan darah tuannya. Dengan itu hantu pelesit tersebut perlu diwariskan kepada seseorang penganti sebelum tuannya mati sebagai saka. Sekiranya tuannya mati sebelum sempat mencari pengganti, hantu pelesit akan hidup liar dan mengganggu penduduk berdekatan. Hantu Pelesit dikatakan akan dipelihara oleh wanita bagi tujuan membinasa musuh atau orang yang dibenci pemiliknya. Selain itu hantu pelesit juga digunakan bagi mendapatkan wang. Hantu pelesit akan menyerang seseorang mangsa dan hanya keluar apabila tuannya datang datang membantu menghalaunya keluar, dengan itu mendapat bayaran kerana membantu mengubati mangsa.

Belalang Pelesit

Hantu pelesit dikatakan mampu menjelma sebagai sejenis belalang pelesit, belalang kecil yang mempunyai kepala berbentuk tajam dan tirus, dan masuk kerumah mangsa. Pelesit ini kemudiannya akan mengambil peluang untuk menyerang dan menghisap darah mangsa apabila mangsa leka. Hantu pelesit biasanya dikatakan disimpan dalam botol kecil dan diberi makan darah yang dititik daripada hujung jari tuannya setiap kali bulan mengambang.

Hantu pelesit akan membuat tuannya susah hendak mati kerana tiada tuan baru untuk menjaga dia kelak, kecuali ada anak yang sanggup menjaga hantu itu. Dia akan menjaga tuannya sehingga dia dimusnahkan oleh tuannya sendiri. Wallahu’aklam...

Rawatan dan Reaksi

Saya ada satu kes dalam menangani gangguan jin pelesit ini..

Dua minggu yang lepas, saya mendapat panggilan telefon daripada seseorang yang ingin mengajak ke Felda Jengka 18 bagi mengubati ibu mertuanya yang sakit. Saya tidaklah berapa suka datang ke rumah pesakit kerana sebab-sebab tertentu. Oleh itu saya mensyaratkan agar dia membawa ibu mertuanya ke rumah saya. Lainlah kalau pesakit itu terlalu uzur tidak boleh berjalan atau terlalu tua tidak berdaya untuk bangun.  Setelah temu janji ditetapkan, dia membawa ibu mertuanya ke rumah saya. Dilihat dari aspek fizikal, ibu mertuanya itu masih lagi sihat dan boleh berjalan. Saya bertanya serba sedikit tentang simpton penyakit yang dialaminya. Beliau menceritakan bahawa kerap diganggu dan sukar tidur pada waktu malam.

Tanpa membuang masa, saya menyuruhnya duduk berlunjur dengan kaki menghala ke pintu. Saya menyentuh tapak tangan kanan ke kepala pesakit dan membaca istighfar dan selawat serta doa pengusir syaitan. Tiba-tiba kedengaran suara pesakit (jin) memarahi saya kerana menganggunya. Ketika itu saya tersenyum kerana dari pengalaman yang lepas-lepas, jika pesakit bereaksi dengan pantas, maka mudahlah kes tersebut ditangani dengan izin Allah.

“Mengapa ganggu aku” bentaknya keras. Saya tidak melayan soalannya .
“Hai jin, siapa kamu dan mengapa kamu ganggu pesakit ini?”, soal saya dengan keras.
“Aku pelesitlah. Aku suka kat orang ni” jawab pelesit tersebut.
“Siapa tuan kau?” tanya saya lagi. Biasanya saya tidak mahu melayan perbualan jin yang berada dalam badan pesakit. Tetapi entah macam mana saya ingin tahu dengan lebih lanjut lagi.
“Tuan aku dah mati”, jawabnya.
“Habis, mengapa kau masuk dalam badan orang ini”, soal saya.

Dan banyaklah lagi dialog yang malas saya tulis di sini. Biarlah saya bercerita secara ringkas sahaja.

Pelesit tersebut mengatakan bahawa dia suka kepada pesakit itu dan makan darah manusia. Katanya darah manusia manis. Hal ini kerana sepanjang pelesit tesebut dibela oleh tuannya, dia diberi makan darah.

Saya memberi pilihan kepada pelesit tersebut untuk dipindahkan ke tempat lain. Saya diberi ilham untuk memindahkannya ke Amerika. Sambil memohon kepada Allah, saya memperlihatkan tapak tangan kiri saya ke matanya.  Pelesit itu terkejut kerana dia melihat orang-orang di sana ramai berkulit hitam. Dia tidak mahu pergi ke sana. Saya cuba mengusulkan untuk dia pergi pula ke hutan untuk makan darah binatang. Dengan izin Allah saya memperlihatkan gambaran hutan di depan matanya. Saya cuba mengusiknya dengan menyuruh dia memakan darah harimau. Dengan reaksi yang sangat takut dia mengelupur ketakutan kerana takut akan harimau tersebut. Tambahan pula saya mengarahkan harimau tersebut untuk mengejar dan memakan dirinya. Lagilah dia takut dan menjerit. Pesakit yang kerasukan pelesit tersebut menyorok di sebalik kerusi.

Lucu pun ada melihat reaksi pelesit tersebut. Isteri saya yang turut menyaksikan adengan itu pun turut ketawa. Saya pun turut ketawa tetapi tetap berlagak selamba sahaja.

Akhirnya saya membuat pilihan untuk ‘menamatkan’ sahaja riwayat pelesit tersebut. Saya bimbang jika dia terlepas, akan ada orang lain pula yang menjadi mangsanya. Dengan doa dan iktikad yang jelas, saya memohon kepada Allah untuk memenggal leher pelesit tersebut dengan pedang makrifat. Mudah-mudahan dia ‘mati di alam manusia’ dan tidak mengganggu manusia lagi.

Sekian sahaja buat kali ini..
Terpulang kepada pembaca untuk mempercayainya..

Rujukan :

No comments: