Thursday 6 August 2015

TIDAK MAHU KE SEKOLAH

Assalamu’alaikum wwt..

Seperti diduga, kerjaya sebagai Perawat Islam tidak sunyi daripada menerima seribu macam masalah daripada pesakit.  Saya ingatkan apabila saya belajar ilmu perubatan Islam ini dahulu, lebih cenderung kepada merawat pesakit-pesakit yang mengalami masalah gangguan jin sahaja, namun ternyata skop rawatan yang diberi lebih daripada itu. Hal ini termasuklah memberi kata-kata nasihat dan semangat kepada pesakit. Lebih tepat lagi, saya terpaksa menjadi pendengar yang setia dan cuba merungkai masalah yang dihadapi oleh pesakit. Pesakit kadang kala tidak dapat membezakan sakit mereka adakah berpunca daripada emosi yang terganggu atau adanya campurtangan makhluk halus (jin).

Ada beberapa peristiwa yang menjurus kepada kemahiran seperti kaunselor. Walaupun saya tidak menerima latihan dan ilmu dalam bidang kaunseling secara formal, namun saya percaya matlamatnya hanya satu iaitu memberi nasihat dan jalan keluar daripada masalah yang dihadapi. Pesakit perlu mempunyai keimanan yang kuat dan pergantungan yang tinggi kepada Allah. Namun, apabila kita ditimpa musibah, kadang-kala sikap ini tidak dapat kita praktikkan. Kita mudah menuduh pihak lain yang menjadi punca masalah tersebut tanpa menuduh diri sendiri.

Punca Tidak Mahu Ke Sekolah

Ada saya menerima kes  pesakit (pelajar) yang tidak mahu pergi ke sekolah. Ibu bapanya datang membawa anaknya yang tidak mahu datang ke sekolah itu berjumpa dengan saya. Yalah, ibu bapa mana yang tidak risau apabila anaknya yang bersekolah menengah dalam Tingkatan 4 tiba-tiba tidak mahu pergi ke sekolah. Saya bertanya dengan lebih lanjut masalah pelajar itu mengapa terjadinnya sebab tersebut. “Setiap sesuatu yang berlaku mesti ada sebabnya”, kata saya.

Ayahnya yang banyak bertindak selaku pemberi maklumat berkenaan dengan kes anaknya itu. Kes berpunca daripada perasaan tidak puas hati anaknya terhadap tindakan seorang ustaz di sekolahnya. Dikatakan ustaz tersebut telah menamparnya kerana dikatakan cuba berpeluk dengan seorang pelajar lelaki, walhal bukan begitu sebenarnya. Oleh kerana tindakan tanpa usul periksa oleh ustaz tersebut menamparnya di hadapan rakan-rakannya, membuatkan pelajar perempuan tersebuk merajuk dan menyimpan perasaan marah. Apabila menyebut nama ustaz tersebut sahaja, membuatkan mukanya berubah menjadi marah dan berdendam.

Pelajar perempuan tersebut banyak berkurung di dalam rumah dan memberi pelbagai alasan supaya tidak datang ke sekolah. Walaupun pelajar perempuan itu datang ke sekolah, namun apabila masa ustaz tersebut mengajar, dia akan keluar daripada kelas. Usaha penyelesaian dengan merujuk kepada guru kaunseling sekolah pun sudah dilakukan, namun tidak berkesan. Begitu juga diadukan kepada Guru Penolong Kanan HEM pun tidak berjaya mengubah sikap anaknya itu. Saya mencadangkan agar anaknya itu bertukar sekolah sahaja, namun ibu bapanya agak keberatan. Ibu bapanya masih mengharapkan anaknya berubah sikap dan meminta bantuan saya meruqyahnya. “Takut-takut ada gangguan jin”,  katanya lagi. Saya tersenyum dan tidak keberatan membantunya.

Saya meminta pelajar perempuan tersebut duduk berlunjur dan saya mulakan dengan bacaan ruqyah Nabawiyah dengan penuh khusyuk. Ternyata, tiada tindak balas yang agresif menandakan tiadanya gangguan jin. Cuma, apabila selesai meruqyahnya, pelajar perempun itu menyatakan sedikit tenang. 

Saya mengambil kesempatan menasihati pelajar perempuan tersebut supaya melupakan peristiwa yang lalu dan menumpukan sepenuh perhatian kepada pelajaran. “Datanglah ke sekolah, dan anggaplah tiada apa-apa yang berlaku”, kata saya selanjutnya.

Dalam hal ini, saya hanya mendengar cerita satu pihak sahaja. Jadi, saya tidak dapat membuat rumusan yang tepat. Mungkin ada betulnya cerita tersebut dan mungkin juga sebaliknya. Jika berdasarkan ceritanya, memanglah tindakan ustaz tersebut tidak wajar dilakukan lebih-lebih lagi terhadap seorang pelajar perempun yang mudah tersentuh hatinya.

Mudah-mudahan pelajar tersebut akan kembali ceria dan mahu datang ke sekolah seperti biasa. Amin.

Sekian sahaja coretan saya buat kali ini..

01132280112

No comments: