Assalamu’alaikum wwt.
Dalam menyampaikan sesuatu info
di dalam blog ini, seboleh-bolehnya biarlah dapat memberi manfaat kepada diri
saya dan juga kepada pembaca. Pada pendapat saya, sesuatu info yang baik
haruslah dikongsi dan dipanjangkan agar dapat beroleh ilmu yang bermanfaat
sesudah mati.
Info pada kali ini ialah
mengupas tentang ibadah solat yang difardhukan ke atas umat Islam. Hal ini
kerana SOLAT ITU TIANG AGAMA. Persoalannya, sejauh manakah kualiti solat yang
didirikan oleh kita? Marilah kita menelusuri kupasan tentang bagaimana untuk
mencapai kesempurnaan solat melalui tarekat tasawuf. Melalui amalan tarekat tasawuf, barulah kita
beroleh kesepaduan ISLAM, IMAN, DAN IHSAN
Artikel ini saya petik daripada
tulisan Dr. Mahyudin bin Ismail yang telah
merakam tulisan guru beliau iaitu Ustaz Dr. Hj.
Jahid Hj. Sidek yang tersiar dalam majalah Al-Islam, Jun 2014.
Ikuti info ini seterusnya....
-----------------------------------------------------------------------------------------------
PENDAHULUAN
- Solat tingkat Islam iaitu solat golongan awam yang berhati lalai (ghaflah).
- Solat tingkat iman iaitu solat golongan manusia khusus (khawas) yang hati mereka selalu ingatkan Allah.
- Solat tingkat ihsan iaitu solat golongan manusia yang khusus antara yang khusus (khawasul-khawas)yang hati mereka hanya ingatkan Allah semata-mata.
Amalan zikir dalam tarekat
tasawuf dapat menyegerakan perubahan sifat-sifat hati (maqamat qalbiyyah)
dan emosi hati (ahwal qalbiyyah) menjadi lebih baik. Berubah dari lalai
(ghaflah) menjadi sedar (yaqazah), kemudian menjadi hudur dan
akhirnya menjadi ghaiybah, iaitu hilang segala ingatan terhadap makhluk,
hanya Allah sahaja yang diingat. Apabila keadaan hati bertambah baik, maka
solat yang dikerjakan juga bertambah baik sehingga menjadi sebaik-baik solat.
Firman Allah SWT dalam surah al-Zumar ayat 18 yang bermaksud: “Sampaikanlah
berita yang benar lagi mengembirakan hati para hambaKu. Para hambaKu ialah
mereka yang selalu mendengar pengajaran Allah dalam al-Quran lalu mereka
lakukan sebaik-baiknya.”
TAREKAT UMUM DAN TAREKAT KHUSUS
Tarekat dari sudut bahasa
bermakna jalan. Di dalam al-Quran, kalimah tarekat ini disebut beberapa kali
sahaja. Antaranya dalam surah al-Jin ayat 16 yang bermaksud: “Dan
sekiranya mereka istiqamah diatas tarekat ini (agama Islam) nescaya kami akan
kurniakan mereka air yang melimpah ruah (kebaikan zahir dan batin yang terlalu
banyak)”.
Semua ahli tafsir
menafsirkan kalimah at-tariqah yang tersebut dalam surah al-Jin diatas
dengan makna al-Islam.Tarekat tasawuf juga mempunyai makna yang sama.
Yang membezakan antara kedua-duanya ialah istilah tarekat dalam surah al-Jin
itu bersifat umum manakala tarekat tasawuf bersifat khusus.Tarekat yang umum
hanya didasarkan kepada dua asas sahaja iaitu beriman kepada rukun iman yang
enam dan melakukan amalan soleh yang diasaskan kepada rukun Islam yang lima.
Tarekat dalam tasawuf
adalah jalan syariat agama Islam yang khusus kerana hal ini didasarkan kepada
tiga syarat iaitu:
- Beriman kepada rukun iman yang enam.
- Beramal solehberasaskan rukun Islam yang lima.
- Berzikir terus menerus sehingga hati menjadi mutmainnah.
Ketiga-tiga syarat tersebut
disebutkan oleh Allah dalam firmanNya dalam surah Ar-Ra’d ayat 28 yang bermaksud:
“Mereka
adalah orang-orang yang beriman (dan beramal soleh) dan tenang tenteram hati
mereka dengan ‘zikrullah’. Ketahuilah dengan ‘zikrullah’ itu, tenang
tenteramlah hati manusia”.
Kaedah mempelajari tarekat
tasawuf dan mengamalkannya juga dilakukan secara khusus, dengan syarat-syarat
yang khusus, melalui tahap-tahap yang khusus, ada pimpinan yang khusus dengan
tujuan yang khusus dan sebagainya lagi. Oleh itu, orang yang beramal dengan
tarekat yang khusus dapat menjalani ketiga-tiga asas agama Islam iaitu Islam,
Iman dan Ihsan.
Maka berbezalah
tarekat tasawuf yang bersifat khusus ini
dengan tarikat yang umum, iaitu jalan syariat agama Islam yang biasa diamalkan
oleh orang ramai. Tarekat atau jalan syariat agama Islam yang umum tidak
terikat dengan berbagai syarat seperti yang disebutkan diatas. Oleh kerana itu,
semua orang Islam bertarekat iaitu dengan tarekat yang umum.Mereka hanya dapat
menghayati dua asas dari tiga asas agama Islam, iaitu Islam dan iman sahaja. Mereka
tidak dapat menghayati Ihsan melainkan mereka belajar dan beramal dengan tarekat
tasawuf.
Sifat khusus tarekat dalam
tasawuf dapat kita lihat lebih jelas dalam definisi yang diutarakan oleh Syeikh
Mohammad Zakaria al-Kandahlawi dalam kitabnya Al-Syari’ahWa Al-Tariqah. Katanya:
“Tarekat ialah
jalan (syariat agama Islam) yang membolehkan seseorang mukmin sampai ke darjat
Ihsan.Tanpa tarekat yang khusus ini seorang mukmin biasanya tidak akan sampai
ke darjat Ihsan, kecuali bila dapat Inayah
Allah secara khusus”.
Kesimpulannya, tarekat
tasawuf adalah satu kaedah atau satu aliran atau satu madrasah mujahadah
golongan sufiyyah yang teratur, tersusun dan terpimpin yang membolehkan
tercapainya darjat Ihsan. Ianya mempunyai berbagai prinsip. Antaranya,
mesti ada syeikh mursyid, berbaiah dengan guru dan ditalkinkan oleh guru,
adanya suhbah (hubungan yang erat dengan guru), ada zikir dan tafakkur,
melakukan uzlah dan khalwat, ada himmah yang tinggi, bertaqwa, mencari
ilmu, menjaga adab yang ditentukan dan sebagainya.
TAREKAT TASAWUF DAN KAITANNYA DENGAN SOLAT
Setelah kita faham tentang
tarekat tasawuf seperti yang dijelaskan, marilah kita lihat bagaimana
peranannya dalam solat. Kita boleh lihat peranan penting yang dimainkan oleh
tarekat tasawuf dalam solat dari beberapa sudut seperti di bawah ini:
1. Membaiki Niat dan Konsep Niat dalam Solat.
Dalam ilmu fekah, kita
diajar berniat mengerjakan solat semasa takbiratul ihram. Sebaliknya
dalam tarekat, niat mempunyai makna yang luas. Di samping niat mengerjakan
solat, niat difahami dalam tarekat sebagai gerak hati sebagaimana amalan adalah
gerak tubuh badan atau jasad. Ini dapat kita fahami daripada hadis nabi s.a.w
yang bermaksud: “Bahawasanya amalan-amalan itu ada berbagai niat,
seseorang dapat balasan baik dari pada amalannya setakat mana yang
diniatkan.”
Dalam tarekat, ilmu dan
kefahaman niat ditingkatkan kepada gerak hati yang meliputi tiga jangka masa:
- Gerak hati sebelum melakukan solat.
- Gerak hati sepanjang mengerjakan solat
- Gerak hati selepas selesai solat
Perlu difahami bahawa gerak
hati yang baik hanya akan wujud jika hati bersifat baik dan diselubungi oleh
emosi yang baik. Kedua-dua sifat hati dan emosi hati dikenali dalam tarekat
sebagai makam-makam hati (maqamat qalbiyyah) dan hal ehwal hati (ahwal
qalbiyyah). Kedua-dua sifat hati yang baik dan emosi hati yang baik inilah
yang menjadi tumpuan pandangan Allah atau perkiraan Allah terhadap amalan
seseorang mukmin. Rasulullah s.a.w bersabda: “Sesungguhnya Allah tidak (hanya)
melihat (menilai) amalan-amalan kamu dan juga tidak melihat rupa kamu, akan
tetapi Allah melihat hati kamu.”
Contohnya, sebelum masuk
waktu solat, hati mula ingat dengan penuh sedar tentang kewajipan solat, ingatkan
Allah, wujudNya, sifat-sifat jalal dan jamalNya. Dengan cara itu, maka hati
terhias dengan pelbagai sifat kehambaan iaitu bersifat taubat, sabar, syukur,
takut, penuh harap pada rahmatNya, tawakal, redha, mahabbah dan sebagainya. Emosi
hati turut menjadi sebaik-baik emosi seperti tenang, ikhlas, hanya mahukan
Allah dan keredhaanNya dan sebagainya.
2. Memudahkan Tercapainya Khusyuk.
Dalam solat, hati mesti
mengingati Allah dengan penuh khusyuk. Firman Allah dalam surah Toha ayat 14
yang bermaksud: “…dan
dirikanlah sembahyang untuk mengingati Daku.” Kita hanya akan
dapat mencapai khusyuk dalam solat jika hati kita sentiasa berzikrullah diluar
solat. Rasulullah s.a.w sentiasa ingat akan Allah sepanjang masa, sehingga
semasa tidur pun baginda s.a.w ingat Allah. Baginda s.a.w bersabda yang
bermaksud: “Sesungguhnya
dua mataku tidur sedangkan hatiku tidak tidur.”
Seorang mukmin yang beramal
dengan tarekat tasawuf sentiasa meniru amalan zikir Rasulullah s.a.w.
Rasulullah s.a.w sentiasa berzikir. Oleh sebab itu, mudah Rasulullah s.a.w
khusyuk dalam solat. Begitulah juga ahli tarekat sepatutnya mudah khusyuk dalam
solat.
Amalan zikir dalam sesuatu
tarekat sememangnya bertujuan dapat mengubah keadaan hati daripada lalai (ghaflah)
kepada sedar (yaqazah). Malahan keadaan hati akan terus bertambah baik
sehingga hati akan tenggelam dalam mengingati Allah. Mari kita lihat
tingkat-tingkat zikir seperti yang diajarkan oleh Ibnu Ata’illah dalam kitabnya
Hikam. Menurut beliau, zikirullah ada empat tingkat iaitu Zikir Ghaflah, Zikir Yaqazah, Zikir Hudur dan Zikir Ghaiybah
Zikir Ghaflah
Di tingkat zikir ghaflah,
tazakkur (satu unsur penting dalam yaqazah) belum berlaku, kerana
hati masih lalai (ghaflah). Hati yang lalai tidak berfungsi. Hati yang
tidak berfungsi adalah hati yang tidur. Hati yang tidur sama juga dengan hati
yang mati. Hati inilah yang disebutkan oleh Imam al-Ghazali dalam kitabnya, Jawahir
al-Quran dengan katanya: “Sesungguhnya anda hidup di dunia ini (hati anda) tidur,
sekalipun tubuh badan anda berjaga”. Hati manusia tidur. Apabila mereka mati, maka hati
mereka baru terjaga”. Jika hati tidur tentulah sangat sukar untuk khusyuk dalam
solat. Sebaliknya solatnya tenggelam dalam lautan lalai.
Zikir Yaqazah
Di tingkat dhikiryaqazah,
tazakkur baru bermula, kerana hati telah sedar atau telah terjaga atau
telah hidup dan dilimpahi cahaya hidayat Allah. Firman Allah dalam surah
Al-An’am ayat 122 yang bermaksud: “dan Adakah orang yang hatinya mati, kemudian Kami
hidupkan, dan Kami jadikan baginya cahaya hidayat yang menerangi (sehingga
dapatlah ia membezakan antara yang benar dengan yang salah, dan dapat)
menyampaikan kebenaran itu kepada masyarakat manusia, (adakah orang yang
demikian keadaannya) sama seperti orang yang (hatinya tetap mati) berada dalam
berbagai kegelapan, yang tidak dapat keluar sama sekali daripadanya”.
Di tingkat ini, nur
hidayah yang Allah limpahkan ke dalam hati diistilahkan dengan nur
intibah, kerana hati menjadi sedar dan hidup. Orang yang menerima permulaan
tazakkur ini digelarkan dengan gelaran salik. Golongan salik
inilah yang mempunyai peluang yang besar untuk mendapat khusyuk yang minima
dalam solat, kerana khusyuk dihubungkan dengan hati yang ingatkan Allah. Firman
Allah dalam surah al-Hadid ayat 16 yang bermaksud: “Adakah belum sampaikah lagi masanya
bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mengingati Allah serta
membaca (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)?...”
Zikir Hudur
Di tingkat zikir yang
ketiga, ingatan dan tumpuan hati kepada Allah menjadi cukup kuat sehingga hati
tertumpu kepada Allah semata-mata. Nur yang dilimpahkan oleh Allah melalui
ruang hati diistilahkan sebagai nur al-Iqbal. Dengan nur tersebut, hati
benar-benar takut dan gerun terhadap Allah disamping bergantung kepada
rahmatNya semata-mata. Hati orang tersebut menjadi merdeka dari semua pengaruh
makhluk.Hati tersebut hanya menjadi hamba Allah, yang membolehkan orang
tersebut terus bersifat sabar semata-mata inginkan Allah dan keredhaanNya. Orang
yang disampaikan di peringkat ini digelarkan dengan salik yang khawas
atau salik yang khusus. Golongan inilah yang dapat khusyuk dalam solat
yang lebih baik.
Zikir Ghaiybah
Di tingkat zikir ke empat, tazakkur
menjadi sempurna. Nur yang Allah limpahkan ke dalam ruang hati diistilahkan
dengan nur al-Wisol iaitu suatu Nur khusus yang menyampaikan hati
seseorang ke tingkat haqiqat dan makrifatullah, atau
menyampaikannya ke tingkat Ihsan. Di peringkat inilah biasanya orang
tersebut mengalami fana’ dan kemudiannya diletakkan oleh Allah dalam
keadaan baqa’. Menurut ulama-ulama tasawuf, orang yang sampai di
peringkat ini dikenali sebagai salik yang khawasul-khawas atau salik
yang khususul-khusus. Golongan inilah yang benar-benar dapat mencapai
khusyuk sebenar dalam solat.
Rajah peringkat-peringkat Zikir |
3. Membantu Tercapainya Hikmah Solat.
Menurut Ibn ‘Ata’illah,
Allah akan limpahkan lima rahmat yang penting dalam solat yang khusyuk iaitu:
- Hati dibersihkan dari kekotoran pelbagai dosa dan sifat-sifat jahat;
- Pandangan mata hati (basirah) diperlihatkan berbagai ayat-ayat Allah di alam malakut;
- Hati merasa hampir dengan Allah sehingga dapat bermunajat kepadaNya;
- Sirr terasa dilimpahi berbagai hikmah ilahiyyah oleh Allah;
- Cahaya dalam hati kian terang benderang.
4. Membantu rohani orang yang solat merasai lazat dan manisnya buah
solat.
Rohani orang yang solat
penuh khusyuk dan dapat mencapai tujuan solat yang sebenar akan merasai sedap
dan lazatnya buah solat. Apabila dapat merasai buah solat, bererti solatnya akan
diterima oleh Allah. Ibnu Ata’illah menyebutkan: "Sesiapa
yang merasai buah amalnya ketika didunia, maka itu adalah satu tanda atau bukti
amalannya akan diterima oleh Allah di akhirat”.
Buah amal ada lima perkara. Dalam solat kelima-lima buah amal boleh dirasakan menerusi hati yang hidup iaitu:
- Rasa sedap, lazat pada rohani dan jasmani ketika solat;
- Rasa manis hati atau rohani ketika bermunajat dalam solat;
- Hati jinak kepada Allah ketika melakukan muraqabah dalam solat;
- Hati atau roh suka gembira ketika musyahadah;
- Sirr berasa suka gembira ketika menerima berbagai rahmat dan nikmat atau ketika menerima berbagai tajalliyyah.
5. Membantu mencapai ikhlas hati
dalam solat.
Dengan melihat
tingkat-tingkat zikir seperti yang disebutkan diatas, hati hanya akan bersifat
ikhlas apabila sampai ke tingkat zikir ghaiybah. Ketika itulah orang
tersebut Allah sampaikan ke darjat Ihsan, maka ia menjadi seorang muhsin. Setelah
menjadi seorang muhsin barulah
Allah kurniakan sifat ikhlas di dalam hati. Sebuah hadis qudsi
bermaksud:“Ikhlas adalah satu rahsia dari berbagai rahsiaKu yang Aku
limpahkan ke dalam hati seseorang yang Aku kasihi dari kalangan para hambaKu.
Keikhlasan tersebut tidak dapat diketahui oleh malaikat, kerana malaikat tidak
dapat menuliskan pahala keikhlasan hati. Syaitan juga tidak dapat
mengetahuinya. Oleh kerana itu syaitan tidak boleh merosakkan amalan orang yang
berhati ikhlas.”
Bila orang tersebut
mengerjakan apa sahaja ibadat seumpama solat, barulah keikhlasan ibadat yang
dilakukan dapat dicapai. Keikhlasan hati akan melipat gandakan balasan baik
dari Allah. Maksud sebuah hadis: “Satu solat dalam masjidku adalah lebih baik seribu
kali berbanding dengan solat dimana-mana masjid, kecuali Masjidil Haram. Satu
solat di Masjidil Haram adalah lebih baik seratus kali berbanding dengan solat
di masjidku. Dan yang terlebih baik dari yang tersebut ialah seseorang solat
dua rakaat dalam bilik rumahnya, tidak sesiapa pun yang mengetahui kecuali
Allah.” Ternyata orang yang berhati ikhlas sangat istimewa
disisi Allah. Hati yang ikhlas hanya akan dikurniakan oleh Allah apabila
seseorang terus berzikir dan muroqabah.
Tanda hatinya Ikhlas ketika
solat ialah apabila seseorang itu tidak memandang solat yang dilakukan. Begitu
juga dia tidak memandang ibadat-ibadat yang lain. Yang dipandang hanyalah
rahmat Allah, kerana rahmat Allah lebih sempurna dan jauh lebih baik. Ibnu
Ata’illah berkata: “Apabila Allah kurniakan anda
pada zahir taat dan pada batin berasa kaya dengan rahmat Allah, tidak terasa
kaya dengan ketaatan (amal ibadat), ketahuilah sesungguhnya Allah telah
melimpahkan berbagai nikmat yang sempurna zahir dan batin kepada anda.”
6. Membantu menjaga dan menghayati janji dan ikrar
Seseorang yang bersolat
dengan penuh kesedaran hati kepada Allah sebenarnya sedang menerima dan
menghayati pelbagai kebaikan, rahmat dan nikmat. Dia juga sedang melaksanakan
pelbagai ikrar, janji dan pengakuan dalam solat, sehingga menjadi mukmin sejati
dan hamba Allah yang sentiasa menjaga semua kebaikan yang tersirat dan yang
tersurat dalam solat. Allah berfirman dalam surah Al-Mu’minun ayat 9 yang
bermaksud: “Dan
mereka yang tetap memelihara (berbagai kebaikan yang terkandung dalam)
sembahyangnya.”
KESIMPULAN
Sebagaimana pentingnya ilmu
feqah dan tauhid dalam suatu amal ibadah kita, maka ilmu tasawuf juga demikian
juga. Sekiranya amal dan ibadah hanya difokuskan kepada fizikal dan mental
sahaja tanpa ditekankan penghayatan dari sudut spiritual dan rohaninya, maka
agar sukar untuk mencapai kesempurnaan solat yang sebenarnya.
Sumber info:
No comments:
Post a Comment