Friday 15 November 2013

BENTENG PERTAHANAN DIRI (5)



Selamat bertemu lagi buat pengunjung blog saya ini...

Info kali ini masih lagi berkisar tentang kaedah membenteng diri dan ini mungkin merupakan kaedah terakhir untuk saya kongsikan dengan pembaca.  Terima kasih saya ucapkan kepada tuan guru saya iaitu Dr. Ustaz Haron Din yang telah membimbing saya dalam bidang pengubatan Islam berteraskan doa-doa daripada al-Quran dan Hadis. 

Sebenarnya tujuan saya memaparkan hal berkaitan benteng pertahanan diri ini adalah atas dasar kasih dan sayang saya kepada saudara seagama Islam. Sering kali apabila saya merawat pesakit yang melibatkan gangguan makhluk-makhluk halus, mereka ini rata-ratanya tiada atau kurang membenteng diri dengan amalan-amalan yang dianjurkan oleh ulama. Sedangkan kita tahu, bahawa kita berhadapan dengan musuh yan ghaib. Musuh ini nampak akan kita, tetapi kita tidak nampak akan mereka.  Apabila kita meletakkan pergantungan dan perlindungan kepada Allah nescaya, Allah akan membantu kita.

Pada kali ini kaedah yang saya ingin kongsikan ialah kaeah membenteng diri yang dinamakan Ayat Penggerak. Kaedah dan bacaannya ringkas untuk kita amalkan.  Saya percaya ramai diantara kita yang selalu sibuk dengan kerja sehingga tiada masa untuk beramal dengan ayat yang panjang-panjang.. apa yang penting ialah amal yang sedikit tetapi berkekalan lebih baik daripada amal yang banyak tetapi jarang-jarang..


Kaedah 5 : AYAT PENGERAK

BACAAN

 
Maksudnya:
Dengan nama Allah, yang tidak memberikan mudarat sesuatu dibumi juga dilangit dan Dia Maha mendengar lagi Maha mengetahui.

CARA:

  • Bila hendak pergi kesesuatu tempat yang berisiko atau berbahaya, atau bermusafir atau balik kampung atau hendak membuat sesuatu perkerjaan yang berisiko atau pulang ke rumah daripada melakukan sesuatu perkerjaan yang berisiko, maka baca ayat ini tujuh kali.


  • Jika bacaan tersekat-sekat atau ada gangguan ketika membaca ayat ini, berehat dahulu. Setelah berehat baca lagi sehingga tujuh kali bacaan lancar baru teruskan perjalanan atau perkerjaan tersebut.  Insyaa-Allah

No comments: