Wednesday 4 November 2015

PENYAKIT DARAH TINGGI ATAU HIPERTENSI

Salah satu sebab mengapa penyakit darah tinggi sering diabaikan ialah kerana penyakit ini langsung tidak menunjukkan sebarang gejala ‘menakutkan’ yang dapat dilihat dengan mata kasar. Pada masa yang sama, penyakit ini  juga mengambil masa bertahun-tahun untuk meninggalkan kesan kepada penghidapnya. Sebab itulah, penyakit darah tinggi ini dipanggil pembunuh senyap.

Justeru, tidak hairanlah jika kita ‘kurang berminat’  untuk mempedulikan bacaan tekanan darah setiap kali menjalani pemeriksaan doktor. Malah, rata-rata juga beranggapan bahawa darah tinggi atau dalam istilah perubatannya dipanggil ‘hipertensi’ ini bukanlah satu ancaman kepada kesihatan. Tanggapan dan penilaian sebegini menyebabkan kita melakukan satu kesilapan yang cukup besar. Hipertensi, yang diklasifikasikan sebagai pembunuh senyap inilah sebenarnya penyumbang utama kepada banyak penyakit yang serius. Ini termasuklah penyakit jantung, angin ahmar (strok) dan kegagalan fungsi buah pinggang.



Sedikit Info tentang hipertensi

Hipertensi merupakan satu keadaan dimana bacaan tekanan darah melebihi 140/90 meningkat secara berterusan. Seseorang itu dikalsifikasikan sebagai penghidap hipertensi setelah ujian ulangan dilakukan beberapa kali. Walau bagaimanapun, seseorang tidak dikategorikan sebagai pengidap hipertensi jika bacaan tekanan darah yang melebihi paras biasa hanya sekali.

Hipertensi berlaku apabila arteri-arteri atau dinding cabang pembuluh darah halus menjadi keras dan menyukarkan darah melaluinya.  Kesannya, tekanan darah meningkat dan menyebabkan jantung terpaksa bekerja lebih kuat.  Sekiranya bacaan tekanan darah kekal pada kadar 140/90 atau lebih, ini bermakna anda menghidap hipertensi.

Setiap jantung akan berdenyut lebih daripada 100,000 kali. Darah akan dipam dari jantung ke seluruh pembuluh darah setiap kali jantung berdenyut.  Di antara degupan jantung, tekanan darah dalam pembuluh akan menurun. Bacaan tekanan darah direkodkan dalam dua nombor, contohnya 120/80.  Nombor yang pertama (120) adalah tekanan darah pada pembuluh darah apabila proses degupan jantung berlaku yang dikenali sebagai ‘sistolik’. Manakala, nombor yang kedua (80) merupakan tekanan pada pembuluh darah ketika jantung berehat antara degupan jantung yang dikenali sebagai ‘diastolik’.

Rawatan Melalui Penggunaan Bahan dan Doa

Penggunaan bahan atau herba yang sesuai dengan izin Allah, boleh membantu menurunkan tekanan darah tinggi. Lebih-lebih lagi jika bahan-bahan tersebut diiringi dengan bacaan doa atau ayat-ayat suci al-Quran. Berikut disertakan kaedah penggunaan bahan dan doa terpilih.

Bahan 1:
Daun Misai Kucing.

Kaedah:
  • Bagi yang baru kena sakit ini, sehelai daun adalah memadai. Masukkan daun tadi dalam segelas air panas baru mendidih yang telah didoakan kemudian ditutup.
  • Air diminum ketika suam pada waktu pagi, dan buat satu gelas lain untuk diminum pada waktu petang. Adalah lebih baik kalau diminum sebelum tidur. Lakukan sehingga sembuh.
  • Sakit darah tinggi yang teruk memerlukan daun yang lebih banyak,   iaitu antara 5 – 7 helai.

Bahan 2:
Buah Mengkudu yang kecil/ Mengkudu hutan.

Kaedah:
  • Daun direbus bersama buah.
  • Dibuat mandi dan minum.

Doa:
Surah Al Fatihah
Ayat Pemecah (Surah al-Hasyr ayat 21 – 24) 
Ayah Pemecah (Surah Al Mukminun ayat 115 – 118)
Doa Darah Tinggi

Doa Darah Tinggi

Sumber:
Catatan kuliah Pengubatan Islam
http://pmr.penerangan.gov.my/

No comments: