Thursday 11 December 2014

SANTAU : SATU PERBUATAN KEJI (1)



Assalamu’alaikum wwt..
Saudara pembaca yang dikasihi sekalian.

Tentu anda pernah mendengar berkenaan dengan SANTAU. Permainan santau amat terkenal sedikit waktu dahulu. Apa yang dapat saya katakan, orang yang menggunakan santau untuk mengenakan orang lain amatlah keji perbuatannya. Hal ini kerana mangsa yang terkena santau akan merana seumur hidup. Ibarat kata seperti bangkai bernyawa. Saya tidak faham setakat mana kepuasan yang dapat dikecapai oleh orang yang meminta pertolongan daripada tukang santau ATAU penyantau itu sendiri.  Tunggulah balasan di akhirat kelak...

Info pada kali ini akan mengupas sedikit sebanyak mengenai santau. Hati-hatilah dan berwaspada sentiasa.

DEFINISI SANTAU

SANTAU merupakan rangkaian dari TIGA perkara: Ramuan, Sihir dan Makhluk halus. Menurut penceritaan secara lisan, santau biasa berlaku di bahagian negara-negara Asia Tenggara seperti Indonesia, Malaysia, Filipina dan lain-lain. Termasuk juga di bahagian selatan negara China. Amat jarang kedengaran santau dalam kalangan masyarakat Arab, Timur tengah, Afrika dan lain-lain. Masyarakat dinegara sedemikian lebih menggunakan kaedah sihir yang lain.

Santau agak popular di bahagian daerah Sumatra, Indonesia. Santau biasa digunakan seperti alat permainan masyarakat di sana. Di mana dalam sesebuah kampung jika ada seorang yang gagah perkasa atau yang mempunyai sesuatu bidang ilmu yang tinggi seperti ilmu agama dan lain-lain, para penyantau suka mencuba atau hendak menguji sejauh mana kehandalan atau kebolehan mangsa-mangsa. Bagi orang yang mempunyai ilmu kebal (yang dikatakan gagah perkasa)  seperti pahlawan dan sukar untuk ditandingi oleh orang biasa, lazimnya tubuh badan mereka atau kekebalan mereka akan kalah dengan santau. Wallahu alam.

 
Antara pelbagai jenis santau yang dikenakan kepada mangsa
 
JENIS-JENIS SANTAU

Ada beberapa jenis santau mengikut kategori pembuatannya. Antaranya seperti santau angin, santau tuju,  santau makan & minum dan santau langkah.

Santau Angin
Santau jenis ini agak berbahaya dan tidak mengenal mangsa. Cara santau ini disebarkan ialah melalui angin. Pembawa santau ini akan membawa santau mereka berjalan di khalayak ramai, santau ini akan mengikut arus angin dari pembawa (arus angin dari belakang ke hadapan pembawa) dan mengenakan mangsa yang berdiri berhadapan (face to face) dengan pembawa. Sekiranya mangsa membelakangi pembawa santau, insyAllah tidak akan terkena santau tersebut. Untuk santau angin biasanya, amat bahaya jika ramai orang yang berhadapan (face directly ) dengan pembawa santau ini kebanyakannya semua akan terkena termasuklah haiwan. Nauzubillah. Hanya insan yang beramal soleh dan mengamalkan doa pelindung diri, yang mana Allah hendak melindunginya,lnsyAllah akan dilindungi oleh Allah Ta'ala.

Bagaimana santau ini dibawa? Pembawa santau ini akan membawa santau ini melalui celah kuku tangan mereka. Di kediaman, pembuat santau akan memasukkan dahulu jejari tangan mereka ke dalam bekas simpan santau untuk memasukkan santau ke dalam celah-celah kuku mereka sebelum mereka membuangnya di khalayak ramai. Kapasiti bagi jentikan 1 Jari : 20 mangsa, kalau 10 jari sudah ada 200 mangsa. Nauzubillah.

Dengan melalui arus angin dan memasukkan santau ke dalam jejari tangan, biasanya pembawa santau ini akan menyebarkan atau membuang santau mereka ini dengan kaedah menjentik-jentik jejari mereka di kawasan umum atau bila mereka ketawa, mereka akan membuka seluas-luasnya mulut mereka sampai boleh terlihat lelangit dan bahagian tekak mereka, itu juga adalah salah satu cara mereka mengenakan santau. Tempat biasa untuk sebaran atau dibuang santau seperti di pasar tani, pasar malam, restoran, majlis kenduri dan sebagainya. Berhati-hatilah...

Santau Tuju
Santau jenis ini biasanya sasaran telah dikenalpasti untuk ditujukan kepada seseorang. Biasanya jika terkena pada orang yang dituju memang akan terkena (dengan izin Allah). InsyaAllah jika dapat dielak, santau ini  akan terkena pada orang yang rapat dengan mangsa. Wallahu'alam. 

Penyantau tujukan santau tersebut dengan mengambil pakaian mangsa iaitu dengan mengetahui tarikh lahir mangsa. Contohnya, dari situ penyantau akan membuat kira-kira di mana mereka akan mencari kelemahan mangsa dalam 1 minggu ada 7 hari, jadi dalam 7 hari salah satu hari akan ada kelemahan berdasarkan dari tarikh lahir. Bila penyantau sudah dapat mengesan kelemahan mereka, penyantau akan menggunakan hari kelemahan mangsa tersebut untuk menyerang.

Santau Makan & Minum
Santau jenis ini caranya dimasukkan ke dalam makanan dan minuman. Biasanya jika mangsa selalu mengamalkan amalan pendinding diri dengan izin Allah Ta'ala, dapat mengesan santau tersebut contohnya apabila mangsa hendak memegang cawan atau gelas yang berisi air sejuk dan sebagainya, air tersebut jadi macam menggelegak, gelas yang dipegang meletup atau pecah dan boleh dilihat dalam makanan tersebut mempunyai rambut-rambut yang halus (seperti rambut orang lelaki yang baru gunting rambut), serpihan-serpihan kaca berkilat dalam pinggan. Biasanya tempat santau ini dikenakan di dalam jamuan kenduri kendara atau kedai makan dan sebagainya.

Santau Langkah
Santau jenis ini biasa berlaku di tempat kerja (office). Biasanya orang yang mempunyai hasad dengki dan sebagainya akan menaburkan bahan-bahan santau ini di pintu sambil menyebut untuk menujukan santau tersebut kepada mangsa yang hendak dituju. Ada juga santau yang dimasukkan ke dalam perigi dan lain-lain.

JUAL BELI SANTAU

Santau ini boleh dijual beli. Contohnya pembuat santau ini akan menternak santau ini secara komersial dan akan menjual kepada sesiapa yang berminat untuk mendapatkannya atau pembeli boleh mengupah penyantau untuk menyantau mangsa. Pembeli juga boleh hanya membeli santau saja dan belajar dari penternak bagaimana nak menyantau orang, walau budak umur 12 tahun pun boleh belajar. Nauzubillah.

Santau ini ada gred tersendiri. Jika gred yang tinggi, kesan pada mangsa seperti muntah darah yang banyak dan kritikal dan berkemungkinan membawa maut, manakala bagi gred rendah tapi kesan untuk jangka panjang ialah mangsa akan mempunyai masalah kesihatan seperti sakit asma, kanser, gatal-gatal yang sukar diubati, dan sebagainya.

Apa yang lebih teruk santau ini akan  menyebabkan terjadinya SAKA. Hal ini kerana jin-jin dan syaitan-syaitan yang berada dalam santau masuk ke dalam badan mangsa akan cepat membiak. Nisbah bagi manusia melahirkan anak 1 orang : 1 bayi, tetapi jin dan syaitan: seekor jin = 9 anak jin dan syaitan. 

TUJUAN SANTAU DIBUAT

Ada beberapa tujuan santau dibuat. Ini kerana banyak orang banyak ragamnya. Apabila nafsu jahat telah menguasai diri, pertimbangan baik dan buruk ditolak ketepi. Antara tujuan santau dibuat adalah seperti berikut;

Amalan diri
Pembuat atau penyebar santau biasanya hendak mengetahui sejauh mana kehebatan ilmu santau mereka lalu membuat praktikal.

Pertahankan diri
Pada zaman zaman dahulu, kalau sesebuah negeri kalah dalam peperangan jadi cara untuk balas balik mreka akan gunakan santau. Begitu juga kalau sekarang ada segelintir dari kalangan wanita dan lelaki yang jahil  akan menggunakan santau untuk mempertahankan hak-hak kepentingan diri sendiri.

Membalas dendam
Santau digunakan untuk membalas dendam. Jika secara berdepan mungkin mereka takut atau tidak dapat menandingi kehebatan lawan, maka tindakan secara halus digunakan. Ini perbuatan pengecut namanya.

Kebanggaan supaya dihormati atau ditakuti.
Santau juga digunakan untuk tujuan kebanggan agar dihormati atau ditakuti oleh orang lain. Apabila orang lain tahu dia pandai menyantau, maka seboleh-bolehnya orang lain tidak mahu mencari pasal dengannya.

Bersambung dalam post akan datang. InsyaAllah.
Ingat...santau memang satu perbuatan keji. Tersangat keji..

No comments: