Saudara
pembaca yang dihormati,
Allah
menciptakan sesuatu itu secara berpasangan. Hal ini termasuklah dalam bab sakit
dan sihat. Apabila kita sakit, pasti kita akan mencari ubat untuk mendapatkan
kesembuhan dan seterusnya sihat. Dunia perubatan hari ini sangat luas konsepnya
dan terserahlah kepada kita untuk menentukan apakah jenis pengubatan yang ingin
kita dapatkan.
Artikel
kali ini ingin mengenengahkan satu konsep pengubatan Islam yang semakin
mendapat tempat dalam hati masyarakat kini. Marilah kita sama-sama mendaulatkan
pengubatan Islam ditempat yang sewajarnya.
Pengenalan
Al Quran Sumber Utama Pengubatan Islam |
Pengubatan Islam adalah suatu ikhtiar
penyembuhan penyakit
jasmani dan spiritual berdasarkan hukum syarak oleh orang yang mahir dengan kaedah rawatan yang
dilakukan semata-mata
kerana Allah SWT. Konsep pengubatan Islam sebenarnya amat luas.
Pelbagai penyakit fizikal ataupun spiritual boleh dirawat melalui kaedah
pengubatan Islam. Kaedah ini termasuklah menggunakan doa-doa tertentu yang
diambil daripada al-Qur’an dan hadith serta amalan al-Salaf al-Soleh. Bahan-bahan
tertentu yang halal di sisi syarak boleh juga digunakan dalam rawatan ini.
Walau bagaimanapun al-Qur’an tetap dijadikan rujukan utama pengubatan
Islam. Firman Allah SWT :
Terjemahannya: “Dan
Kami menurunkan daripada al-Qur’an yang menjadi penawar dan rahmat bagi
orang-orang yang beriman”
(Surah al-Isra’ 17 : 82)
Ayat di atas menerangkan kepada kita bahawa
pengubatan Islam adalah berpaksikan kepada wahyu Ilahi yang diambil daripada
petunjuk al-Qur’an dan sunnah. Ia juga dikenali sebagai al-Tibb al-Nabawi (Pengubatan
Rasulullah SAW). Apabila berteraskan wahyu Allah SWT, maka pelaksanaannya sudah
tentu merupakan suatu bentuk ibadat yang
dilakukan bagi mencari keredaaan Allah SWT. Oleh itu, apabila kita mendapat
penyakit, Allah SWT menyuruh kita memohon penyembuhan kepada-Nya. Firman Allah
SWT :
Terjemahannya: “Dan
apabila aku sakit, maka Dia lah yang menyembuhkan penyakitku”
(Surah al-Syu`ara’ 26 : 80)
Rasulullah SAW juga menyarankan kepada umat
baginda agar mencari penawar atau ubat apabila ditimpa suatu penyakit. Hakikatnya Allah SWT yang menurunkan
penyakit dan Dialah juga yang menciptakan penawar untuk penyakit tersebut.
Oleh itu, janganlah sesekali berputus asa untuk terus berusaha
dan berikhtiar mencari penawar penyakit yang dihidapi. Sabda Rasulullah
SAW yang diriwayatkan oleh Usamah bin Syarik r.a.:
Maksudnya: “Berubatlah
kalian wahai hamba-hamba Allah,kerana Allah SWT tidak menciptakan penyakit
kecuali diciptakan juga bersama ubatnya, melainkan satu penyakit sahaja, iaitu
penyakit tua.”
Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh
Jabir r.a.:
Maksudnya: Setiap
penyakit itu ada ubatnya. Maka apabila dijumpai ubat kepada suatu penyakit itu,
nescaya disembuhkan dengan izin Allah Azza wa Jalla.”
Oleh yang demikian, usaha yang
bersungguh-sungguh seperti menjalankan penyelidikan untuk mencari penawar
penyakit dalam mentaati perintah Allah SWT dan Rasul-Nya, sudah pasti merupakan
suatu ibadat. Usaha ini merupakan suatu amalan murni sebagai merealisasikan
makna ibadat. Sebenarnya ubat bukanlah
yang menyembuhkan sesuatu penyakit, tetapi penyembuhan adalah milik hakiki
Allah SWT. Ubat hanyalah sebagai wasilah (hubungan) untuk mendapat
penyembuhan daripada Allah SWT. Oleh yang demikian, seseorang itu hendaklah
akur dengan qada’ dan qadar Allah SWT. Seseorang yang melibatkan diri dalam
pengubatan Islam hendaklah mentaati perintah Allah SWT serta mengharapkan
keredaan-Nya. Individu tersebut sebenarnya telah mengamalkan prinsip pengubatan
Islam selagi mana pelaksanaannya tidak menyalahi syarak, syirik serta
melibatkan perkara yang diharamkan Allah SWT.
Muhaddithun (ulama Hadith) telah mengumpulkan segala
amalan dan tunjuk ajar Rasulullah SAW dalam penulisan mereka. Imam al-Bukhari,
Muslim, Abu Daud, al-Nasa’i, Ibn Majah dan al-Tirmidhi adalah antara
pengumpul hadith yang menggunakan pendekatan pengumpulan hadith mengikut tajuk
utama atau disebutkan sebagai kitab.
Manakala bab-bab yang khusus penjelaskan
amalan dan tunjuk ajar Rasulullah SAW dalam perubatan dinamakan Kitab
al-Tibb (Kitab Perubatan atau Pengubatan Penyakit). Terdapat juga golongan
ulama yang mengarang secara khusus tentang pengubatan Rasulullah SAW dengan
meletakkan tajuk khusus kitab mereka berjudul “al-Tibb al-Nabawi”.
Antara ratusan pengarang kitab tersebut ialah Abu Bakar al-Sunni (m.364H), Abu
Nuaim al-Asbahani (m.430H), Jalal al-Din al-Suyuti (m.911H), ‹Ali ‹Abd al-Karim
al-Hamawi (m.720H), al-Hafiz Shams al-Din al-Dhahabi (m.748H) dan ramai lagi.
Sumber Rujukan Pengubatan Islam
Sumber rujukan utama pengubatan Islam
diambil daripada al-Qur’an, Sunnah dan juga
pengalaman al-Salaf al-Soleh yang terdiri daripada al-Salaf dan al-Khalaf.
(Al-Salaf terdiri daripada ulama tiga kurun awal, iaitu sahabat
Rasulullah, tabi’in dan atba` tabi`in). Amalan mereka dijadikan
rujukan berdasarkan ilmu, keikhlasan dan kekuatan ingatan yang jarang didapati
pada zaman sekarang. (Ini dapat dirujuk kepada hadith Rasulullah SAW yang
menyebutkan tiga kurun yang terbaik). Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan
oleh Malik bin Anas r.a.:
Maksudnya: “Aku
tinggalkan kepada kamu dua perkara, kamu tidak akan sesat selama mana kamu
teguh berpegang dengan keduanya, iaitu kitab Allah (al-Qur’an) dan sunnah
Nabi-Nya.”
Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh
‹Imran bin Husain ra:
Maksudnya: “Sebaik-baik
umat ku adalah pada kurun ini (zaman Nabi SAW), kemudian umat selepas itu
(zaman sahabat), dan kemudian zaman selepas itu (zaman tabi’in)”.
Perkara ini dikukuhkan lagi dengan hadith
Rasulullah SAW yang menyuruhkan kita selaku umat Islam berpegang dengan sunnah
baginda SAW dan para sahabat. Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh
al-›Irbad bin Sariyah:
Maksudnya: “Maka
berpeganglah kamu dengan sunnahku dan sunnah Khulafa’ al-Rasyidin al-Mahdiyyin.
Genggamlah ia seperti menggunakan genggaman pada geraham kamu”.
Oleh yang demikian, Allah SWT menyeru
hamba-Nya agar sentiasa berdoa memohon sebarang hajat asalkan ia bukan perkara
maksiat dan mungkar. Memandangkan rahmat Allah SWT itu luas, maka sesiapa
yang enggan berdoa dan beribadat dianggap sebagai sombong dan
takbur. Firman Allah SWT :
Terjemahannya: “Dan
tuhan kamu berfirman «Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa
permohonan kamu.Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat
kepada-Ku, akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina.”(Surah Ghafir
40 : 60)
Hidayah daripada al-Qur’an
Sumber pengubatan Islam merujuk kepada
al-Qur’an, hadith dan al-Salaf al-Soleh. Oleh itu, al-Qur’an adalah
sebuah kitab yang menjadi petunjuk atau hidayah kepada semua umat manusia.
Al-Qur’an juga bukan sahaja merupakan buku
pengubatan, malah al-Qur’an ialah kitab hidayah yang terkandung di dalamnya
semua perkara dan sesuai dengan apa jua keadaan, tempat, dan masa. Firman
Allah SWT:
Terjemahannya: “Itulah
al-Kitab (al-Qur’an), tiada keraguan padanya sebagai petunjuk bagi orang-orang
yang bertakwa.” (Surah al-Baqarah 2: 2)
Oleh itu, petunjuk atau hidayah al-Qur’an
meliputi kesemua hal bukan sahaja yang berkaitan dengan dasar keimanan
sematamata, tetapi ia merangkumi petunjuk daripada sekecil-kecil perkara
sehingga sebesar-besar perkara. Dalam ajaran al-Qur’an, membuang halangan atau
batu di tengah jalan juga termasuk dalam keimanan kerana telah membantu
menghilangkan kemudaratan kepada umum. Begitu juga urusan pemerintahan dan
pentadbiran sesebuah negara bagi membentuk masyarakat yang sejahtera. Sepanjang
jalan itulah al-Qur’an menjadi hidayah dan petunjuk kepada manusia. Maka,
pengubatan Islam adalah salah satu cabang hidayah yang dianugerahkan oleh Allah
SWT melalui al-Qur’an.
Setiap Penyakit Pasti Ada Ubatnya
Islam telah menggariskan bahawa dalam
konteks pengubatan Islam, setiap penyakit pasti ada ubatnya. Hal ini adalah
berlawanan dengan pandangan pengubatan alopati moden yang mengandaikan bahawa
terdapat sesetengah penyakit yang tidak dapat dirawat seperti nazak (sakit
hendak mati), AIDS atau penyakit mulut dan kuku bagi binatang ternakan seperti
lembu. Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Usamah bin Syarik r.a.:
Maksudnya: “Berubatlah
kalian wahai hamba-hamba Allah, kerana Allah SWT tidak menciptakan penyakit
kecuali diciptakan juga bersama ubatnya, melainkan satu penyakit sahaja, iaitu
penyakit tua.”
Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh
Jabir ra :
Maksudnya: “Setiap
penyakit itu ada ubatnya. Maka apabila dijumpai ubat kepada suatu penyakit itu,
nescaya disembuhkan dengan izin Allah ‘Azza wa Jalla.”
Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh
Abdullah bin Mas‘ud r.a..:
Maksudnya: “Allah
tidak menurunkan suatu penyakit kecuali diturunkan bersamanya ubat.”
Perbezaan ini membuktikan Islam mengajar
umatnya untuk terus berikhtiar mencari kaedah rawatan yang dapat menyembuhkan
penyakit yang dihidapi. Rawatan alopati moden hanya bergantung kepada
kekuatan ubat-ubatan drug semata-mata. Apabila kaedah alopati moden ini
tidak berjaya membantu memberi penyembuhan, maka rawatan alternatif menjadi
pilihan utama seperti pengubatan Islam yang diamalkan di Darussyifa’ atau
rawatan tradisional yang lain. Air yang dibacakan doa menjadi penawar utama
dalam pengubatan Islam. Rawatan pengubatan Islam juga dikuatkan lagi dengan amalan
zikir dan solat hajat sama ada secara bersendirian atau berjemaah. Bagi
pesakit yang sedang nazak, bacaan surah YaSin adalah menjadi
amalan utama.
Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh
Ma’qal bin Yasar r.a.:
Maksudnya: “Bacalah
kamu surah Ya Sin ke atas orang yang hampir mati (atau orang yang telah mati)”
Hal ini berbeza dengan kaedah di hospital
yang tidak melakukan apa-apa rawatan kepada pesakit yang sedang nazak.
Sebenarnya bacaan tersebut boleh memudahkan keluarnya roh daripada badan
pesakit diikuti dengan mengajarnya menyebut kalimah 'Laailahaillallah' .
Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Sa`id al-Khudri :
Maksudnya: Telah
memberitahu kepada kami Yahya ibn ‘Umarah beliau berkata: Aku mendengar Abu
Sa`id al-Khudri berkata: Rasulullah SAW bersabda: “Talkinkan (ajarkan) orang
yang hampir mati dalam kalangan kamu dengan 10 ''Laailahaillallah'.
Terdapat banyak kes yang dilaporkan mengenai
kesan bacaan surah Ya Sin dalam merawat pesakit yang sedang nazak.
Sebagai contoh apa yang pernah berlaku kepada seorang wanita yang telah
dinafikan oleh doktor akan keupayaannya untuk sembuh, akan tetapi setelah
dirawat melalui kaedah pengubatan Islam, wanita itu sembuh seperti sedia kala.
Justeru itu, Islam mengarahkan umat manusia untuk mencari penawar bagi segala
penyakit yang dialami dan tidak terbatas kepada satu-satu cara tertentu sahaja.
Saranan Mendapatkan Rawatan
Islam menggalakkan umatnya supaya berusaha
dan berikhtiar bersungguh-sungguh untuk mencari penawar kepada penyakit yang
dihidapi. Hadith-hadith yang disebutkan sebelum ini dengan jelas bukan sekadar
menyatakan bahawa setiap penyakit itu ada ubat, tetapi juga mendorong umat
Islam supaya berikhtiar untuk mencari ubat tersebut. Sabda Rasulullah SAW yang
diriwayatkan oleh Usamah bin Syarik r.a.:
Maksudnya: ”Aku
berjumpa dengan Rasulullah SAW dan para sahabat baginda sedang mereka dalam
keadaan (diam) seolah-olah burung berada di atas kepala-kepala mereka, lalu aku
memberi salam kemudian duduk maka datang orang Arab (orang Arab Badawi)
daripada sana dan sini lalu mereka berkata: Ya Rasulullah SAW adakah kami boleh
berubat (mendapatkan rawatan) maka jawab Rasulullah SAW: Berubatlah kamu kerana
sesungguhnya Allah ‘Azza wa Jalla tidak menjadikan sesuatu penyakit melainkan
menjadikan ubat baginya melainkan satu penyakit sahaja, (yang tiada ubat) iaitu
tua.
Adalah sangat tidak wajar membiarkan
kesakitan atau penyakit yang dialami berlarutan sehingga memudaratkan kesihatan
dan tubuh badan sendiri. Sedangkan amal ibadat kita masih kurang dan belum
mencukupi untuk menempuh hari akhirat. Oleh itu, seseorang itu hendaklah
sentiasa berdoa dan berusaha untuk mencari ikhtiar rawatan dengan segera di
samping bersabar dengan musibah yang dihadapi itu. Usaha tersebut perlu
dilakukan dengan bersungguh-sungguh tanpa rasa putus asa. Sabda Rasulullah SAW
yang diriwayatkan oleh `A’isyah r.a. :
Maksudnya: “Sesungguhnya
Allah SWT kasih kepada seseorang yang apabila bekerja (berusaha melakukan)
sesuatu amalan (pekerjaan), dilakukan dengan bersungguh-sungguh”.
Konsep Penyembuhan Penyakit
Penyembuhan sesuatu penyakit hanya merujuk
kepada Allah SWT sahaja. Manusia digalakkan berikhtiar untuk mencari ubat
sebagai wasilah yang membawa kepada penyembuhan. Hakikatnya, penyembuhan itu hanya milik Allah
diberikan kepada sesiapa sahaja yang berikhtiar dan sentiasa memohon
penyembuhan daripada-Nya. Firman Allah SWT :
Terjemahannya: “Dan
apabila aku sakit, maka Dialah Yang menyembuhkan penyakit itu.”
(Surah al-Syu`ara’ 26 : 80)
Berdasarkan ayat di atas, Dialah (Allah) yang
menyembuhkan « Allahu Yasyfi » segala penyakit. Hal ini kerana seluruh
alam sama ada di langit dan di bumi adalah hak dan milik Allah SWT. Firman
Allah SWT :
Terjemahannya: “Dialah
yang memiliki segala apa yang ada di langit dan di bumi serta yang ada di
antara keduanya dan juga yang ada di bawah tanah yang basah di perut bumi.”(Surah
Ta Ha 20 : 6)
Oleh itu, sebagai muslim hendaklah
beriktikad dan berikhtiar dengan berdoa agar Allah SWT menyembuhkan penyakit
yang dihidapi dan dideritai. Namun, hak untuk menentukan sama ada sembuh
atau tidak terletak di bawah kuasa Allah SWT kerana ia adalah suatu perkara
yang mudah bagi-Nya. Hanya menyebutkan kun (jadilah), maka jadilah
perkara yang dikehendaki-Nya itu. Firman Allah SWT :
Terjemahannya: “Sesungguhnya
keadaan kekuasaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu, hanyalah Dia berfirman
kepadanya: “ Jadilah engkau! . Maka ia terus menjadi.”
(Surah Ya Sin 36 : 82)
Penyakit Sebagai Ujian daripada Allah SWT
Penyakit atau masalah yang menimpa seseorang
merupakan ujian Allah SWT terhadap hamba-hamba-Nya. Ujian ini dapat mengukuhkan lagi keimanan dan ketakwaan seseorang
kepada Allah SWT seperti mana ujian penyakit yang menimpa Nabi Ayub
a.s. Penyakit juga kadangkala untuk menginsafkan
manusia yang lalai supaya kembali mentaati perintah Allah SWT. Apabila
ujian ini dihadapi dengan tabah dan sabar, nescaya ganjaran yang baik
dijanjikan Allah. Dari itu ia mampu dihadapi oleh manusia atau hamba-hamba-Nya
yang sabar dan tabah mengharunginya. Firman Allah SWT :
Terjemahannya: “Patutkah
manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: «Kami
beriman», sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?”
(Surah al-`Ankabut 29 : 2)
Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh
`A›isyah r.a.:
Maksudnyanya: “Tidak
ada suatu musibah pun yang menimpa seseorang muslim, kecuali dihapuskan Allah
segala dosanya sekalipun kerana tercucuk duri.”
Dalam konteks lain, penyakit juga merupakan
bala dan musibah yang diturunkan oleh Allah SWT kepada hamba-hamba-Nya akibat daripada perlakuan buruk mereka
sendiri. Apabila banyak manusia yang melakukan fahisyah (kejahatan
atau kemungkaran), terjebak kepada perkara-perkara keji, syirik, banyak
melakukan tipu daya dan sebagainya, adalah menjadi faktor Allah SWT
menurunkan bala kepada manusia tersebut. Penyakit seperti AIDS, selsema babi
dan burung, penyakit kuku dan mulut adalah antara penyakit yang melanda masyarakat
dunia pada hari ini dan belum ditemui penawarnya lagi. Perkara inilah yang
dimaksudkan dengan bala akibat keingkaran dan penderhakaan manusia kepada Allah
SWT. Firman Allah SWT :
Terjemahannya: “Dan
jagalah diri kamu daripada bala bencana (akibat dosa perbuatan kamu) yang bukan
sahaja akan menimpa orang-orang yang zalim di antara kamu secara khusus (tetapi
akan menimpa kamu secara umum). Dan ketahuilah bahawa Allah Maha Berat azab
seksa-Nya.”(Surah al-Anfal 8: 25)
Maksud fitnah dalam ayat di atas ialah
dosa dan kejahatan yang dilakukan oleh manusia yang boleh mengundang bala Allah
SWT. Bala tersebut tidak ditimpa kepada kaum yang ingkar semata-mata, tetapi
juga menimpa kepada semua makhluk-Nya sama ada yang berdosa atau tidak. Contoh
yang jelas adalah seperti taufan, banjir besar, wabak penyakit dan lain-lain
kemusnahan yang tidak mampu ditanggung oleh manusia.
Penyakit dan Penyembuhan Anugerah Allah SWT
Kesihatan adalah nikmat yang dianugerahkan
Allah SWT kepada manusia apabila disyukuri. Begitu juga penyakit merupakan
nikmat sekiranya seseorang itu berserah dan berdoa kepada Allah memohon
penyembuhan.
Ketika sakit manusia berdoa agar disembuhkan
daripada penyakit tersebut dan diberikan kesihatan, manakala ketika sihat doa
berfungsi sebagai wiqayah (pelindung atau pencegahan) daripada segala
bala dan penyakit, di samping mengekal, menambah serta memantapkan keimanan
seseorang itu kepada Allah SWT. Penderitaan Nabi Ayub a.s. menanggung kesakitan
kudis yang kronik dan tidak pernah dihidapi manusia lain merupakan contoh
ketabahan dan kesabaran yang tinggi seorang Nabi. Baginda menganggap penyakit
tersebut sebagai satu anugerah kurniaan Allah SWT sehingga tidak sanggup untuk
berdoa agar disembuhkan oleh Allah SWT walaupun boleh berbuat demikian. Penderitaan
ini ditanggung kerana baginda meletakkan penyakit itu sebagai satu anugerah
sehingga apa yang dialami mendapat simpati daripada para malaikat sehingga
menyuruh agar berdoa memohon penyembuhan. Oleh kerana bimbang penyakit yang
dideritai itu akan menyebabkan keuzurannya dan tidak boleh lagi berzikir kepada
Allah SWT, maka baginda hanya merintih dan mengadu seperti diceritakan oleh
Allah SWT dalam al-Qur’an. Firman Allah SWT :
Terjemahannya: “Dan
(sebutkanlah peristiwa) Nabi Ayub,ketika dia berdoa merayu kepada Tuhannya
dengan berkata: «Sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja
yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani”.(Surah
al-Anbiya’ 21 :83)
Sumber:
No comments:
Post a Comment