Saturday 14 June 2014

BILA MATI LEBIH BAIK BAGINYA..



Saudara pembaca yang dihormati..

Ajal dan maut sering mengintai kita pada setiap waktu. Kita tidak tahu bila  hayat hidup kita akan berakhir. Detik kematian tidak mengira umur. Ada yang muda mati dahulu daripada yang tua, ada yang sihat mati dahulu daripada yang sakit dan sebagainya.  Semuannya ini adalah ketentuan daripada Allah Yang Maha Berkuasa.

Alkisah..

Baru-baru ini semasa cuti sekolah pertengahan penggal pertama, saya pulang bercuti ke rumah orang tua saya di Felda Cini 1. Saya dikhabarkan oleh emak saya bahawa ada jiran yang meminta pertolongan saya untuk merawat sakit misteri. Sakit misteri apakah gerangannya tidak tahulah saya untuk mentaksirkannya. Dalam hal ini, saya tidak dapat lagi menghampakan permintaannya kerana beliau berpesan sekiranya saya balik agar dapat menolongnya.

Maka pada pagi itu saya bersama ibu saya pun berkunjung ke rumahnya...

Rumah Pertama:
Saya diminta merawat seorang anak perempunya dalam lingkungan 28 tahun yang suka berjalan tanpa haluan dan bercakap seorang diri. Kadang-kadang pesakit mendengar suara bisikan yang mengajaknya berbual dan memberi arahan. Tidur malamnya pun kadang-kala kerap terganggu dek suara misteri tersebut. Sebelum merawat, saya mengajaknya berbual-bual dan sedikit sebanyak mencungkil rahsia penyakit yang dihidapinya. Benarlah bahawa selama ini beliau sering mendengar bisikan ghaib yang hanya beliau sahaja yang mendengarnya. Bila orang lain melihat perihal keadaannya, sudah tentu beliau dituduh tidak siuman. Kasihan gadis itu. Proses rawatan berlangsung dengan aman iaitu tidak menunjukkan gejala agresif. Namun saya dapat menangkap isyarat bahawa ada sesuatu yang tidak kena pada dirinya. Seperti biasa, saya cuba menarik keluar gangguan yang bersarang di dalam tubuhnya. Nampaknya ada sedikit perubahan dan rawatan susulan perlu dilakukan bagi memastikan keadaannya benar-benar sembuh dengan izin Allah..

Rumah kedua:
Selesai merawat gadis tersebut, saya diminta pula menjenguk dan merawat jiran selang dua buah rumah dari rumah pertama. Tanpa menghampakan permintaannya, saya bersama ibu saya berkunjung ke rumah kedua. Hati saya tersentuh melihatkan pesakit lelaki (peneroka) yang telah terlantar sakit selama 7 tahun tanpa boleh menguruskan diri sendiri, ibarat mayat hidup. Ya, 7 tahun...agak lama derita yang terpaksa ditanggungnya akibat penyakit stroke. Dikhabarkan oleh isterinya bahawa pesakit telah mendapatkan rawatan daripada bomoh di Pekan, tetapi cara rawatannya agak pelik. Saya tidak mahu mengulas lebih lanjut tentang rawatan tersebut. Dalam hati saya terdetik jika kematian itu baik baginya, maka lebih baik pesakit ini pergi mengadap Ilahi...

Proses rawatan dimulakan dengan bacaan ayat-ayat Ruqyah Nabawiyah. Seluruh konsentrasi saya tumpukan sambil berserah kepada Allah. Biarlah Allah jua yang menentukan kesudahanya kerana saya percaya Allah yang menurunkan penyakit dan Allah jua yang menyembuhkan penyakit. Diselang seli dengan bacaan ruqyah, saya juga memakrifatkan menarik keluar semua penyakitnya sama ada yang zahir mahupun yang batin malah lebih-lebih lagi jika berpunca daripada gangguan jin dan syaitan. Selesai rawatan, saya pun pulang ke rumah.

Sekembalinya saya pulang ke Bandar Jengka, saya tidak berapa ingat lagi perihal pesakit lelaki itu. Seminggu berselang, saya mendapat khabar duka bahawa pesakit lelaki itu telah pergi mengadap Ilahi. Innalillahi wainna ilaihiroji’un.

Solat Jenazah...


Bila mati baik baginya, biarlah dia pergi.  ALFATIHAH

Ingatlah bahawa kita semua akan mati. 
Sebenarnya MATI ITU SEKADAR BERPINDAH ALAM

Sekian sahaja coretan daripada hamba yag fakir.

No comments: