Pendahuluan
Yang dimaksudkan dengan
makhluk makhluk halus itu ialah makhluk-makhluk yang dicipta oleh Allah s.w.t.
tanpa berjisim yang pada kebiasaannya tidak dapat dilihat oleh mata atau dirasa
dengan tangan. Mereka hidup di alamnya atau alam ghaib Makhluk-makhluk ini ada
asal kejadiannya daripada cahaya, iaitu malaikat, yang sentiasa taat kepada
perintah Allah, dan ada yang asal kejadiannya daripada api iaitu yang terdiri
daripada jin, iblis, syaitan dan sebagainya.Beriman atau mempercayai tentang
adanya makhluk makhluk halus dan hal-hal yang ghaib seperti ini adalah di
antara ciri-ciri mukmin yang bertakwa kepada Allah s.w.t.
Dalam Surah al-Baqarah ayat 2 hingga 4 tersebut firman
Allah s.w.t. Maksudnya;
AI-Quran itu tidak ada keraguan
padanya, menjadi petunjuk bagi mereka yang bertakwa, iaitu mereka yang beriman
kepada yang ghaib, yang mendirikan sembahyang dan menggunakan sebahagian rezeki
yang Kami
anugerahkan kepada mereka.
Hikmah diciptakan makhluk-makhluk halus:
- Untuk memperkuat iman seseorang kepada Allah s.w.t., menyakinkan tentang kebesaran dan keagungan llahi. Di samping kejadian manusia yang dapat dilihat dengan mata kasar, Allah s.w.t. berkuasa mencipta makhluk-makhluk halus yang asal kejadiannya serta hakikat hidupnya begitu berbeza dengan manusia. Semua ini merupakan tanda-tanda keagungan Allah s.w.t.
- Agar manusia sentiasa berwaspada terhadap musuh-musuh yang tidak nampak, yang sentiasa berazam dan berusaha untuk menyesatkan manusia.
- Untuk menguji iman manusia, setakat mana manusia dapat menggunakan akal fikiran dan anggota tubuh badan dengan bijaksana dan tidak terpesona dengan tipu helah pujukan syaitan.
- Hanya dengan adanya dugaan, kekuatan iman seseorang itu akan diketahui.
- Di samping kewujudan makhluk-makhluk halus yang jahat, seseorang yang beriman akan terus merasa yakin tentang adanya pertolongan Allah. Allah s.w.t. mengadakan para malaikat yang sentiasa meminta rahmat dari Allah s.w.t. untuk manusia
Masyarakat Melayu umumnya
merujuk perkataan makhluk-makhluk halus itu kepada berbagai-bagai jenis
syaitan, iblis,. jin dan lain-lain, tanpa merujuk kepada malaikat. Dalam
artikel ini, perkataan makhluk halus dirujuk kepada makhluk-makhluk selain
malaikat, kecuali pada bahagian-bahagian tertentu dengan penerangan khusus
mengenainya.
Dalam AI-Quran dinyatakan
dengan jelas tentang adanya musuh manusia yang sentiasa menanti-nanti, menunggu
mencari peluang untuk menyesatkan manusia, iaitu iblis, syaitan dan
kuncu-kuncunya. Dalam peristiwa kejadian Adam, Allah s.w.t. telah memerintahkan
iblis supaya sujud menghormati kejadian Allah s.w.t. iaitu Adam. Namun iblis
enggan berbuat demikian kerana kesombongannya, yang merasakan bahawa dirinya
lebih mulia daripada Adam (al-A'raf:11).
Oleh sebab itu Allah s.w.t.
telah melaknat iblis dan menghukumkannya kafir. Sujud di sini dinamakan Sujud
Tahiyyat bukan sujud kebaktian. Sujud kebaktian hanya kepada Allah s.w.t. tidak
kepada yang lain. Berlatar belakangkan peristiwa tersebut, iblis telah
bersumpah di hadapan Allah s.w.t. yang ia akan menghalang manusia daripada
beriman dan melakukan perintah-perintah Allah s.w.t. Iblis bersumpah akan
menggoda manusia dari setiap penjuru seperti yang termaktub dalam Surah al-A'raaf
ayat 16 dan 17. Maksudnya:
(Iblis) berkata, kerana Engkau telah
menghukum aku sesat, aku benar-benar akan menghalang mereka dari jalanMU yang
lurus. Kemudian aku akan datangi mereka dari muka dan dari belakang, dari kanan
dan kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan daripada mereka
bersyukur
Dalam ayat ini, Iblis
bersumpah akan menghalang manusia daripada tiba ke jalan yang diredhai Allah
s.w.t. sehingga mereka semua binasa atau sesat seperti dirinya juga. Iblis
jarang menyekat perbuatan baik seseorang itu namun apabila ia telah tiba di
peringkat akhir atau di penghujung jalan dalam usahanya untuk memperolehi keredhaan
Allah s.w.t. Iblis dan kuncu-kuncunya akan sentiasa menyekat saluran-saluran
yang membolehkan seseorang itu berusaha menuju ke jalan yang diredhai Allah
s.w.t.
Iblis bukan setakat
menggoda supaya sembahyang seseorang itu tidak khusyuk apabila seseorang itu
bangun untuk mengerjakan sembahyang, tetapi iblis akan sentiasa menghalang
supaya seseorang itu tidak bangun untuk bersembahyang. Jika seseorang itu
sedang tidur iblis akan menguliti manusia supaya terus tidur dan merasakan
bahawa tidur itu lebih baik baginya. Apabila langkah tersebut tidak berjaya
iblis dan kuncu-kuncunya akan menggoda manusia ketika ia mengambil wuduk.
Apabila ia juga tidak berjaya dan manusia terus bangun bersembahyang, maka
iblis dan kuncu-kuncunya akan mengganggu manusia ketika ia bersembahyang.
Dengan hal yang demikian mungkin menyebabkan seseorang itu tidak khusyuk semasa
bersembahyang. Akibatnya sembahyang yang dilakukannya itu tidak dapat membentuk
peribadi yang baik dan tidak berupaya menghindarkan dirinya apabila melakukan
perbuatan jahat dan mungkar.
Ayat di atas bermaksud
bahawa iblis menyekat manusia daripada melakukan perkara-perkara yang diredhai
Allah s.w.t. dari empat sudut iaitu dari depan, belakang, kanan dan kiri, tanpa
menyebut atas dan bawah. Iblis tidak menyebut yang ia akan menyekat bahagian
atas kerana ia tidak berupaya berbuat demikian. Bahagian ini adalah tempat di
antara seorang hamba dan rahmat Allah s.w.t. seperti yang disebut oleh Ibn
Abbas. Bahagian bawah tidak disebut kerana sifat takabur iblis yang tidak mahu
tunduk menyekat dari bahagian bawah. Tindakan iblis dan kuncu-kuncunya lebih berkesan
dari bahagian depan dan belakang dan kurang berkesan dari bahagian kanan dan
kiri kerana bahagian-bahagian ini dipelihara oleh malaikat.
Tegasnya peranan syaitan
ialah menyesatkan manusia sejauh yang boleh (an-Nisa':60). Oleh sebab itu,
manusia perlu sentiasa berwaspada dan memahami bahawa makhluk-makhluk ini
adalah musuh utama manusia, yang telah bersumpah di hadapan Allah s.w.t. untuk
membawa mereka semua ke neraka bersama-samanya, seperti yang tersebut dalam Surah al-Baqarah
ayat 168 dan 169. Maksudnya;
Dan janganlah
kamu mengikut langkah-langkah syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu adalah
musuh yang nyata bagimu. Sesungguhnya syaitan itu hanya menyuruh kamu berbuat
jahat dan keji dan mengatakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui.
Syaitan itu adalah
sebahagian daripada makhluk-makhluk halus. Syaitan merupakan salah satu
daripada kumpulan jin yang ingkarkan perintah Allah s.w.t. Syaitan adalah daripada
keturunan jin yang dijadikan daripada api. Adam pula dijadikan daripada tanah.
Allah s.w.t. menjadikan jin dan manusia supaya taat kepada perintah Allah
s.w.t. Mereka dikenakan taklif. Kebaikan dan kejahatan mereka dihisab dan
diberi balasan. Jin terbahagi kepada dua bahagian iaitu jin Islam dan jin
kafir. Termasuk dalam golongan jin kafir ialah iblis syaitan dan sebagainya.
Dalam al-Quran disebutkan bahawa makhluk-makhluk halus itu mempunyai sifat dan
tabiat yang bermacam-macam. Ada yang cerdik, ada yang bodoh, ada yang lalai dan
ada yang lemah fikiran. Ada yang kafir yang berkelakuan sempurna dan sangat
baik pendiriannya. Ini disebutkan dalam Surah al-Jinn ayat 11. Maksudnya;
Dan sesungguhnya di antara kami ada
orang-orang yang salih dan di antara kami ada pula yang tidak demikian. Adalah
kami menempuh jalan yang berbeza.
Tersebut juga dalam
al-Quran tentang adanya makhluk-makhluk jin yang beriman kepada Allah s.w.t. sesudah
kebangkitan nabi Muhammad seperti yang tersebut dalam Surah al-Jinn ayat 13.
Maksudnya;
Dan sesungguhnya kami ketika
mendengar pertunjuk (al-Quran), kami beriman kepadanya. Maka barang siapa
beriman kepada Tuhannya maka ia tidak takut pengurangan pahala dan tidak takut
akan penambahan azab.
Pada satu, ketika ada satu golongan jin yang mendengar
Rasulullah s.a.w. membaca al-Quran,p adahal baginda sendiri tidak mengetahui
kehadiran mereka. Peristiwa ini termaktub dalam al-Quran, Surah al- Ahqaaf ayat 29.
Maksudnya;
Dan ingatlah ketika Kami hadapkan serombongan jin kepadamu yang
mendengarkan al-Quran, maka tatkala mereka hadir, mereka berkata diamlah kamu.
Maka tatakala selesai, mereka pun kembali kepada kaum mereka untuk memberi
peringatan.
Ayat ini bermaksud bahawa Allah s.w.t. telah mendatangkan
sekumpulan jin kepada Rasulullah s.a.w. untuk mendengar al-Quran. Ketika mereka
mendengar, sebahagian daripada mereka memperingatkan teman-teman yang lain
supaya diam dan mendengar al-Quran tadi. Setelah itu mereka pun balik menemui
kaum mereka yang belum beriman supaya beriman kepada Allah s.w.t. Jelasnya
bahawa manusia dan jin itu dicipta oleh Allah s.w.t. untuk menyembahnya. Mereka
diberi akal fikiran dan ikhtiar. Perbuatan baik dan jahat mereka dihisab
seperti yang dijelaskan dalam Surah al-A'raf ayat 179. Maksudnya;
Dan sesungguhnya Kami telah sediakan bagi jahanam itu beberapa
banyak daripada golongan jin dan manusia. Mereka ada hati tetapi mereka tidak
mahu berfikir dengannya. Mereka mempunyai mata tetapi mereka tidak mahu
memerhatikan dengannya. Mereka mempunyai telinga tetapi tidak mahu mendengar
dengannya. Mereka semua seperti binatang-binatang ternakan bahkan mereka itu
lebih sesat, mereka itulah orang yang lalai.
Ayat ini menyatakan bahawa manusia dan jin itu diberi
hati (fikiran), mata dan telinga oleh Allah s.w.t. menurut naluri asal kejadian
masing-masing. Walaupun demikian banyak di antara mereka yang tidak menggunakan
pemberian Allah.s.w.t. itu sebagaimana seharusnya. Mereka tidak menggunakan
pemberian Allah s.w.t. untuk jalan yang benar demi untuk pengabadian diri
kepada Allah s.w.t. Sikap demikian itu menyebabkan mereka seperti binatang yang
tidak dapat membezakan antara yang baik dan buruk. Ditinjau dari sudut lain,
mereka sebenarnya sesat begitu jauh, lebih teruk daripada binatang kerana
binatang tidak mempunyai akal dan ikhtiar. Allah s.w.t. menjadikan manusia dan
jin untuk menyembahnya demi kebaikanmanusia dan jin di dunia dan di akhirat.
Allah s.w.t. amat kaya dan tidak mengambil manfaat daripada sifat taabbudi
seseorang hambanya seperti yang tersebut dalam Surah adz -Dzaariyyat ayat 56 dan 57.
Maksudnya;
Tidak Aku ciptakan jin dan manusia kecuali untuk menyembahku.
Aku tidak mahu daripada mereka sedikit rezeki dan Aku tidak perlukan mereka
memberi makan.
Semua makhluk halus pada dasarnya tidak dapat dilihat
oleh manusia disebabkan unsur asal kejadiannya berlainan daripada unsur
kejadian manusia. Ini merupakan salah satu rahmat Allah s.w.t. kepada manusia.
Andainya Allah s.w.t. memperlihatkan jasad jin dan syaitan, umumnya kekuatan
manusia akan lemah melihatkan Makhluk halus yang dengan rupa bentuk makhluk
yang terlalu berbeza dengan jasad manusia. Seperti yang dijelaskan bahawa iblis
telah bersumpah di hadapan Allah s.w.t. untuk menyesatkan manusia. Dalam
keadaan demikian, kita seharusnya memahami bahawa manusia adalah pihak yang
sentiasa bersifat defensif (bertahan), manakala makhluk-makhluk halus itu
adalah merupakan pihak yang sentiasa bersifat ofensif (menyerang) yang ingin
membinasakan manusia. Tidak ada pakatan yang dilakukan oleh manusia secara
teratur dan terancang, sama ada bersendirian atau berkelompok yang bertujuan
untuk membinasakan sebarang makhluk halus kecuali dalam keadaan tertentu,
setelah manusia diganggu oleh makhluk-makhluk halus tadi. Tindakan manusia seperti
ini sebenarnya bukan bersifat ofensif. Mereka berbuat demikian semata-mata
kerana mengharapkan kesembuhan akibat kejahatan makhluk-makhluk halus tadi.
Dari sinilah kita akan dapat melihat kedudukan manusia yang sebenarnya, sering
terdedah kepada godaan musuh-musuh Allah s.w.t.
Iblis telah mengakui dan menyedari bahawa ia tidak
berupaya hendak membinasakan orang yang ikhlas. Namun demikian, sifat ikhlas
itu tidak boleh diperoleh oleh semua orang dengan begitu mudah. Sifat ikhlas
merupakan satu natijah daripada gagasan rangkaian iman yang wujud pada diri
seseorang. Oleh sebab itu, tidak pelik jika iblis itu tidak dapat menggoda
orang yang ikhlas. Bagi mereka yang tidak beriman, iblis dan syaitan adalah
pemimpin mereka, tidak kira sama ada iblis dan syaitan itu bersifat manusia
ataupun daripada kalangan makhluk-makhluk halus.
Dalam Surah al-A'raaf ayat 27 Allah berfirman.
Maksudnya;
Hai anak Adam, janganlah sekali-kali kamu dapat ditipu oleh
syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa kamu dari syurga. Ia
menanggalkan dari mereka berdua pakaian untuk memperlihatkan kepada keduanya
auratnya. Sesungguhnya ia dan pengikut-pengikutnya melihat kamu dari satu
tempat yang kamu tidak boleh lihat mereka. Sesungguhnya kami telah menjadikan
syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpin bagi mereka yang tidak beriman.
Jelasnya bahawa makhluk-makhluk ini terbentuk daripada
zat halus (athir) yang tidak ada halangan bagi zat itu untuk menyerupai sesuatu
yang dikehendaki. la juga boleh menembusi sesuatu, yang tidak disekat atau
dihalangi oleh bahan-bahan udara, air dan sebagainya. Makhluk-makhluk halus
boleh berupa kepada bentuk yang mereka ingini dengan izin Allah jua, dan boleh
masuk atau keluar dari mana-mana bahagian tanpa sekatan.
Pada satu ketika isteri Rasulullah s.a.w. yang bernama
Safiyyah menziarahi baginda yang sedang beriktikaf di masjid. Ketika Safiyyah
hendak meninggalkan masjid baginda telah mengiringinya sampai ke pintu masjid.
Pada waktu yang sama datang dua orang lelaki daripada golongan Ansar Ialu
memberi salam. Rasulullah menjawab salam tadi dan berkata: "Sila kamu
berdua masuk. Dia ini ialah Safiyyah bin Hay". Mendengar kata Rasulullah,
mereka berdua pun mengucap "Subhanallah". Kemudian Rasulullah
bersabda;
Sesungguhnya syaitan itu memasuki tubuh manusia menurut aliran
darah. Dan sesungguhnya aku takut syaitan itu akan mencampakkan sesuatu dalam
hati kamu berdua
Peristiwa di atas terjadi pada bulan Ramadan. Mengirut
kebiasaannya Rasulullah s.a.w. sejak 21 hingga akhir bulan Ramadan akan berada
di masiid siang dan malam untuk beriktikaf. Pada satu malam Safiyyah berkunjung
ke masjid kerana sesuatu keperluan. Ketika pulang baginda menghantarnya hingga
ke pintu masjid. Dua orang Sahabat yang datang itu berlalu dengan cepat
menyingkir diri setelah melihat Rasulullah s.a.w. bersama seorang wanita, yang
dirasakan mungkin bukan mahramnya. Pada fikiran Sahabat tadi, dengan berbuat
demikian, Rasulullah s.a.w. tidak akan merasa malu bila berjumpa dengan mereka.
Oleh sebab itu Rasulullah s.a.w. menerangkan keadaan yang sebenar, menyatakan
perempuanyang bersamanya itu ialah isterinya. Baginda khuatir kalau silap faham
atau rasa curiga itu akan menimbulkan fitnah besar, lebih-lebih lagi sekiranya
hal ini terdengar oleh orang-orang munafik, seperti peristiwa yang telah
menimpa Aishah, pada peristiwa HadithuI-ifq
Walaupun demikian segala jenis makhluk halus tidak
boleh menjelma menyerupai Rasulullah s.a.w. Sebuah hadith riwayat Abu Hurairah
menyebut bahawa Rasulullah
s.a.w. bersabda;
Barangsiapa melihat aku dalam tidur, maka sesungguhnya ia betul
telah melihat akan daku kerana syaitan itu tidak akan menjelma menyerupai akan
daku
Sebuah hadis lain riwayat daripada Jabir r.a. telah
berkata bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda;
Barangsiapa melihat akan daku dalam tidur, maka sesungguhnya ia
telah melihat akan daku. Maka sesungguhnya syaitan tidak berupaya menjelma
menyerupaiku
Tentang
jenis-jenis makhluk halus ini, Imam At-Tabrani telah
meriwayatkan sebuah hadis dengan katanya bahawa Rasulullah s.a.w. telah
bersabda;
Jin itu ada 3 golongan. Satu golongan mempunyai sayap yang boleh
terbang di angkasa, golongan berupa ular
dan satu golongan lagi berpindah dan bertempat
Abu Darda' telah meriwayatkan secara marfu' hadis yang berbunyi;
Allah menjadikan jin itu 3 golongan. Golongan ular, kala jeengking
dan binatang tanah, golongan semacam angin di udara dan satu golongan di atas
mereka hisab dan balasan. Dan Allah menciptakan manusia 3 jenis, satu jenis
seperti binatang
Dalam kitab Gharaibu wa
'AjaibiiI-Jinn karangan AI-Qadi Baharuddin menyebutkan tentang adanya sejenis
jin yang separuh rupanya seperti manusia, namanya Shaqq, kerjanya menghalangi
orang yang musafir bersendirian dan adakalanya membinasakan dia.
Sebuah Hadis riwayat
daripada Muaz
bin Jabal menyatakan bahawa
Rasulullah s.a.w. telah memberikan tamar sedekah kepadanya untuk dijaga. Tamar
yang diletakkan dalam sebuah bilik itu didapati semakin berkurangan setiap
hari. Lalu ia mengadu kepada baginda. Rasulullah s.a.w. memberitahu bahawa itu
adalah perbuatan syaitan Ialu menyuruhnya menunggu. Pada waktu malam datanglah
satu lembaga menyerupai gajah. Apabila tiba ke pintu, lembaga itu masuk melalui
celah-celah pintu setelah bertukar daripada rupa asalnya. Apabila ditangkap dan
diberi amaran untuk dibawa ke hadapan Rasulullah s.a.w., lembaga itu berjanji
tidak akan mengulangi perbuatannya lagi. Pada keesokan harinya apabila ditanya
oleh Rasulullah s.a.w. apakah yang telah dilakukan olehnya terhadap orang
tawanannya itu, Muaz berkata bahawa lembaga itu telah dilepaskan setelah ia
berjianii tidak akan datang lagi. Rasulullah s.a.w. menjawab bahawa lembaga itu
akan datang lagi dan menyuruh Muaz menunggu. Pada malam yang kedua Muaz telah
menunggunya dan menangkap lembaga tadi tetapi melepaskannya apabila in merayu
dan berjanji tidak akan datang lagi. Pada malam ketiga lembaga tadi datang lagi
Ialu ditangkap. Akhirnya ia dilepaskan oleh Muaz setelah memberitahu kegunaan
dua ayat AI-Quran, iaitu ayat al-Kursi dan ayat di akhir surah al-Baqarah
(Aamanarrasul). Jika ayat-ayat ini dibaca dalam sebuah rumah, syaitan tidak
akan datang ke rumah tersebut. Ayat kedua yang dimaksudkan ialah Surah al-Baqarah
ayat 285. (rujuk
Al-Quran).
Sebuah hadis lain yang diriwayatkan dari Ubai bin Kaab,
menyatakan bahawasanya ia mempunyai satu bekas berisi tamar dipertaruhkan
kepadanya.Tiba-tiba didapati isinya telah susut. Pada satu malam ia telah
terjaga, tiba-tiba terlihat bayangan seorang budak. Lalu ia memberi salam
kepada budak tadi dan dijawab salamnya. Apabila ditanya siapa dia yang
sebenarnya, adakah jin atau manusia. Lembaga itu menjawab mengatakan bahawa ia
adalah jin. Ubai bin Kaab meminta supaya lembaga itu menghulurkan tangannya.
Apabila dihulurkan, didapati tangan itu seperti tangan anjing begitu juga
rambutnya. Bila ditanya adakah jin dijadikan sedemikian rupa. Dijawab, bahawa
bentuk jin adalah lebih dahsyat daripada dirinya.
Berdasarkan ringkasan maksud hadis-hadis di atas,
menunjukkan bahawa makhluk-makhluk halus berupaya menjelmakan dirinya dalam
berbagai-bagaibentuk kecuali rupa Rasulullah s.a.w. Imam Muslim meriwayatkan
bahawa seorang pemuda kaum Ansar telah membunuh ular dalam rumahnya Ialu ular
itu mati. Rasulullah
s.a.w. bersabda;
Sesungguhnya di Madinah ini terdapat golongan jin yang telah
Islam. Maka apabila kamu lihat sesuatu tanda pada mereka, maka berilah amaran
tiga hari. Jika ternyata kepada kamu sesudah itu, maka bunuhlah ia kerana
sesungguhnya dia itu syaitan.
Sebuah hadis lain yang diriwayatkan oleh Imam Muslim
daripada Abi Said al-Khudri yang telah menceritakan bahawa pada satu hari ia
mempunyai seorang tamu. Tiba-tiba tamu itu melihat ular dan hendak membanuhnya.
Abu Said telah melarangnya membunuh ular tadi dan menceritakan suatu cerita
yang pernah berlaku di rumahnya. Di rumah itu ada seorang pemuda yang baru
berkahwin. Kami, iaitu golongan daripada Sabahat telah keluar kerana menggali
parit (khandak). Pemuda itu menyatakan keuzurannya kepada Rasulullah s.a.w. dan
meminta diri untuk pulang. Rasulullah s.a.w. telah membenarkannya untuk pergi
selama sehari sahaja. Baginda menyuruhnya membawa senjata kerana takut kalau
pemuda itu diganggu oleh Bani Quraizah. Pemuda itu pun mengambil senjatanya
Ialu beredar pulang.
Setibanya di rumah, tiba-tiba didapati isterinya
sedang berdiri di antara pagar pintu rumahnya dengan pintu besar. Pemuda itu
merasa cemburu dan mengacukan lembing hendak menikam isterinya. Isterinya
tampil ke pintu, menyuruhnya masuk ke rumah untuk melihat apakah yang
sebenarnya terjadi. Pemuda itu terus masuk ke dalam. Didapati ada seekor ular
besar berlegar di dalam hamparan, Ialu ular tersebut dibunuhnya dengan lembing
tadi. Kemudian ia pun membawa ular itu keluar dan memacakkan ke tanah. Ketika
nyawa ular itu hampir hilang, pokok di hadapan rumahnya bergerak
bergoyang-goyang. Pemuda itu meninggal dunia tidak lama selepas ular itu mati. Kami
telah menemui Rasulullah s.a.w. dan menceritakan peristiwa yang berlaku. Kami
meminta kepada Rasulullah s.a.w. agar, Allah menghidupkan ular (jin) itu. Rasulullah.
s.a.w. telah bersabda;
Sesungguhnya di Madinah ini terdapat golongan jin yang telah
Islam. Maka apabila kamu melihat sesuatu tanda pada mereka, maka berilah amaran
tiga hari. Jika ternyata kepada kamu sesudah itu, maka bunuhlah ia kerana
sesungguhnya dia itu syaitan.
Bersambung...insya-Allah
Sumber:
http://www.darussyifa.org/artikel/MakhlukHalusMenurutAl-Quran
No comments:
Post a Comment