Wednesday 18 November 2015

SAKIT BUAH PINGGANG

Assalamu’alaikum wwt

Penyakit buah pinggang berlaku disebabkan oleh pelbagai keadaan yang berbeza yang merosakkan dan menurunkan fungsinya. Diabetis telah dikenal pasti sebagai punca utama penyakit buah pinggang, atau dikenali juga sebagai kegagalan buah pinggang kronik. Tekanan darah tinggi, beberapa jenis kanser dan ubat penahan sakit juga boleh meningkatkan risiko penyakit buah pinggang. Kebiasaannya penyakit buah pinggang tidak menunjukkan sebarang tanda pada awalnya. Gejalanya hanya muncul setelah setelah buah pinggang rosak teruk dan tahap kesihatan semakin menurun.




Tanda-tanda Sakit Buah Punggang

Kerap Buang Air Kecil
Tanda pertama sekali yang akan muncul apabila buah pinggang telah rosak ialah akan berasa kerap hendak kencing, terutamanya pada waktu malam. Apabila membuang air kencing, kebiasaanya air kencing berwarna jernih. Ini disebabkan buah pinggang telah berhenti menapis sisa buangan yang terdapat di dalam darah ke dalam air kencing.

Keletihan dan Tahap Kesihatan Menurun
Oleh kerana buah pinggang telah berhenti menapis sisa buangan keluar dari darah, bahan tersebut akan mula berkumpul di dalam darah. Keadaan ini akan menyebabkan badan menjadi letih, dan tahap kesihatan akan menurun. Selain dari itu, kulit menjadi kering dan juga kegatalan. Pesakit dengan penyakit buah pinggang juga boleh mengalami muntuh-muntah, loya, hilang selara makan secara mendadak dan kehilangan berat badan.

Bengkak
Satu lagi kesan yang berlaku akibat dari menurunnya fungsi buah pinggang ialah berlakunya pembengkakan di tubuh badan. Keadaan ini dipanggil sebagai edema. Biasanya edema sering berlaku di kaki, tangan, muka dan abdomen.

Mengantuk & Kekeliruan
Penyakit buah pinggang juga boleh menyebabkan kerosakan pada saraf di dalam otak dan badan, yang akhirnya akan membawa kepada gangguan mental. Akibatnya, mungkin akan mengalami mengantuk, kekeliruan, kesukaran untuk membentuk dan mengekalkan penumpuan pemikiran, dan juga sawan. Sesetengah pesakit juga boleh mengalami kebas atau rasa sensasi kesemutan di bahagian kaki, tangan dan anggota badan yang lain. Otot anda juga akan mudah menjadi kejang tanpa sebab. Dan anda juga akan mengalami penurunan untuk melakukan hubungan seks yang akhirnya diiringi oleh mati pucuk.

Gangguan Tidur
Masalah gangguan tidur juga boleh berlaku disebabkan oleh penyakit buah pinggang. Atau pun tidur akan terganggu disebabkan oleh kekejangan pada kaki dan masalah yang dipanggil obstructive sleep apnea, di mana tekak menjadi bengkak dan mengganggu pernafasan ketika sedang tidur.

Sakit Perut
Pesakit buah pinggang juga merasa sakit di bahagian perut atau belakang. Kesakitan sering dirasai di bahagian belakang dan sisi, di sekitar kawasan buah pinggang, di antara tulang rusuk dan pinggul. Pesakit juga mungkin akan mengalami sakit di tulang dan sendi.

Rawatan Sakit Buah Pinggang

Apa yang saya ingin kongsikan di sini ialah salah satu kaedah rawatan sakit buah pinggang pada peringkat awal. Walau apa jenis penyakit sekalipun, rawatan pada peringkat awal amatlah penting agar lebih cepat sembuh.

Bahan:
Akar mengkuang. Iaitu akar yang tumbuh di batang, yang hujungnya tertanam dalam tanah.

Kaedah:
  • Akar ini hendaklah diasah di buntut pasu dengan air yang telah didoakan.
  • Masukkan air asahan dalam gelas dan biarkan mendap.
  • Minum bahagian yang jernih sahaja, manakala hampasnya digunakan untuk menyapu bahagian belakang pesakit, iaitu di bahagian buah pinggang.


Doa:
  • Surah Al Fatihah
  • Selawat Syifa’
  • Ayat Pemecah: Surah Al Mukminun (Ayat 115 -118)
  • Doa Sakit Pinggang : Surah As-Syu’araa (Ayat 130)


Bahan dan Kaedah lain:

Bahan:
Tombong kelapa (Bila belah buah kelapa tua ada anak biji di dalamnya). Carilah dua atau empat biji.

Kaedah:
  • Perahkan air tombong kelapa dan minum airnya. 
  • Tombong kelapa itu boleh juga dimakan.
  • Amalkan sehingga 2 minggu pada setiap pagi.

Doa:
Boleh baca doa seperti di atas.
Atau sekurangnya-kurangnya Surah Al Fatihah dan Selawat atas Nabi.

“Semoga bermanfaat kepada saya dan anda semua”

Sumber:
Catatan Kuliah Pengubatan Islam

No comments: