Tuesday, 7 March 2017

KATA NAK DATANG TAPI TAK DATANG

Assalamu’alaikum wwt.

Sedikit keluhan

Kadang-kadang rasa nak marah juga juga kepada sesetengah orang yang menelefon saya tentang rawatan dan kelihatan bersunggguh-sungguh hendak datang mendapatkan rawatan daripada saya. Janji telah diatur namun sampai masa dan ketikanya orang itu tidak datang. Saya tidak kisahlah kalau ada hal-hal penting yang tidak dapat dielakkan pada saat akhir hendak bertemu dengan saya. Saya boleh menerima alasan yang diberikan, kerana kita hanya boleh merancang, tetapi Allah jua yang menentukan. Tetapi yang membuatkan saya rasa kecewa dan ada kalanya marah kerana pembatalan temu janji tidak diberitahu kepada saya. Walhal, saya terpaksa menunda kerja atau urusan yang sepatutnya saya boleh buat. Ini tidak, dengan rasa tidak bersalah orang itu mendiamkan diri. Terus mendiamkan diri tanpa ada khabar berita.

Orang yang berperangai seperti itu, saya akan pastikan tidak akan melayannya lagi pada masa akan datang. Minta maaflah kalau yang terasa tu, tapi itulah cara saya mengajarnya agar menepati janji dan tidak membuatkan saya membazirkan masa menunggunya.

Saya tidak suka orang mungkir janji kepada saya. Bukankah mungkir janji itu salah satu daripda tanda munafik. Jagalah perasaan orang lain, nescaya perasaan anda juga akan terjaga. Walaupun ada antara orang yang berjanji itu tidak saya kenali kerana membuat panggilan telefon atau ‘whatsApp’ tetapi janji yang dibuat saya pegang dan saya ingat. Kalau kata nak datang, datanglah pada masanya. Kalau tak dapat datang beritahu tak dapat datang, senang cerita.

Harapan

Saya berharap agar janji yang dibuat, mestilah ditepati.  Jangan abaikan janji itu begitu sahaja seolah-olah dibawa angin entah kemana. Banyak mana masalah sekalipun masalah, beritahulah sebabnya. Zaman ini bukan macam zaman dahulu yang sukar perhubungan, tetapi zaman yang serba canggih. Pandai berjanji, pandailah ditepati.


Luahan rasa ini, sedikit sebanyak mengingatkan pada diri saya sendiri agar sentiasa berpegang pada janji. Sekian. Jumpa lagi
Post a Comment